Oct 7th, 2015 | By | Category: 2015-10 okt, Recension

Omslag till Döden som diktatorAv Mark Greaney, som fortsätter att skriva om Tom Clancys huvudperson Jack Ryan
Full force and effect, 2014
Översatt av Svante Skoglund
Bookmark, 2015
ISBN 978-91-87441-79-0, 631 sidor

När spion- och militärteknikförfattaren Tom Clancy (född 1947, bilden tv) avled 2013 blev Mark Greaney hans alldeles egen David Lagercrantz. Men Greaney hade mer underlag eftersom Clany till skillnad från Stieg Larssons tre böcker hade gett ut fler. Tom ClancySjutton av Clancys titlar hade blivit verkliga bestsellers med sisådär hundra miljoner exemplar sålda. Hans mest använda huvudperson är Jack Ryan som från en obskyr början som CIA-agent gjort en verklig amerikansk karriär och slutat som USA:s president.

Greaney har tidigare skrivit tre romaner om denne Ryan och i denna, den fjärde tar han verkligen ut svängarna och använder sin kristallkula med förvånande ackuratess. Som alltid är det storpolitik som behandlas. Den fattiga kärnkraftsnationen Nordkoreas unge, kortväxte diktator Choi Ji-Hoon har plötsligt fått en massa pengar att röra sig med. En nyligen upptäckt gruva med dyrbara metaller ger oanade inkomster. Nu tycks han ha råd att uppfylla sin önskan att utvidga både territorium och sin politiska ideologi. Fast stötestenen är USA och dess president Jack Ryan. Men det har ju visat sig tidigare att amerikanska presidenter går att mörda. Varför inte försöka?

Choi Ji-Hoon är lätt att känna igen som Nordkoreas verklige ledare Kim Jong-Un. Flera av hans tilltag att eliminera släktingar stämmer med verkligheten, liksom den hackerattack som utfördes mot japanska Sony.

Men CIA ligger inte på latsidan, i synnerhet inte sedan en av deras tidigare agenter mördas i Ho Chi Minh-staden, tidigare Saigon, i Vietnam och en nordkoreansk missil kraschar i Japanska sjön. Underrättelseagenten och presidentens äldste son Jack Ryan Junior tar itu med det som verkar vara en terrorkomplott och tempot höjs när man inser att tidsplanen är mindre än vad man tänkt sig. Och motståndet kommer inte enbart utifrån. Förrädiska FBI-agenter tycks samarbeta med nordkoreanerna och hur kommer det sig att ett blodigt paket som innehåller falska pass pekar finger mot Europa – mot det tjeckiska utrikesdepartementet.

Eftersom Greaneys fantasi och kunskap tycks vara jämbördig med storpappa Clancys blir detta en riktigt spännande historia, kanske lite väl omfattande eftersom en bok med över 600 sidor inte är helt läsvänlig. Men för den som orkar hålla boken är risken för sträckläsning överhängande. Man lider och hoppas tillsammans med personer man känner igen från tidigare romaner, kittlas av skuggkampen och spegelkriget både på marken och bakom de smått hemliga skrivborden.

KARL HJELM

Mark Greaney

Mark Greaney. Foto Carrie Echols