Nov 24th, 2014 | By | Category: 2014-11 nov, Recension

Omslag till Döden kan väntaAv Peter James
Dead Man’s Time, 2013
Översatt av Reine Mårtensson
Massolit, 2014
ISBN 978-91-87783-15-6, 404 sidor

Alltsammans tar sin början 1922 i New York när ett gäng irländska brottslingar bryter sig i i huset där Gavin Daly bor, skjuter ihjäl hans mor och för bort hans far. Gavin ska föras till England av sin storasyster men innan de kliver ombord på fartyget kommer en pojke fram och överräcker ett fickur som tillhört fadern och en obegriplig sifferkod. Den mycket unge Gavin bestämmer sig för att en dag försöka hitta fadern och lösa gåtan med sifferkoden. Men han misslyckas med detta. Däremot lyckas han väl i livet och blir välbeställd antikvitetshandlare.

Peter JamesJames skriver sin handling i korta snärtiga kapitel. Tidsepoken skiftar. Vi hamnar i nutid.

Vid ett våldsamt rån i ett högreståndshus i utkanten av engelska Brighton försvinner en förmögenhet i värdesaker och innan rånet är över ligger också en människa död. Brottet utreds av polismannen Roy Grace som mycket snart kommer underfund med att den mäktiga familjen helst av allt vill ta saken i egna händer, i synnerhet som en av de stulna inventarierna är ytterst värdefull. De tänker sig göra allt, absolut allt, för att ta den tillbaka. Inte heller vilken familj som helst. Det är Gavin Dalys storasyster som blivit rånarnas offer och det värdefulla föremålet är inget annat än det värdefulla fickuret.

Gamle Gavins son Lucas, som är något av en odåga, tar på sig att försöka hitta både förövare och föremål – men det gör också den nitiske kriminalkommissarien Grace. De stretar fram genom Europa, rotar efter ledtrådar bland skumma antikvitetshandlare och hamnar till sist i USA där lösningen finns i de hårdföra gängbildningar som förekom i New York i början av det förra seklet.

Som alltid driver James de parallella historierna vidare i korta kapitel (få är över tre sidor långa) men lyckas trots det gestalta personerna. Lite humor hinner han också med mitt i det hårdkokta.

Att Brighton finns med i boken är inte underligt. Det var där Peter James föddes den 22 augusti 1948. Han har varit filmproducent och filmmanusförfattare vid sidan av att han skrivit drygt två dussin böcker om kommissarie Roy Grace. Dessa har blivit så populära att de översatts till 29 språk. Han har också skrivit thrillers med övernaturliga inslag, spionhistorier och en barnbok.

KARL HJELM