Jan 31st, 2012 | By | Category: 2012-01 jan, Recension

Omslag till Döden är ett obekräftat rykteAv Émir Kustirica
Smrt je neprovjerena glasina 2010
Översatt från franska versionen Où suis-je dans cette historie av Peter Wahlqvist
Norstedts 2012
ISBN 978-91-1-303754-7, 293 sid

Émir Kusturica är en mycket hyllad filmregissör med filmer som Zigenarnas tid (1988), Arizona Dream (1993), Underground (1995) och Svart katt, vit katt (1998). Han föddes i Sarajevo 1954 och kommer i år med filmen Cold Water som utspelar sig i Jerusalem och Ramallah på Västbanken. Nu har han skrivit en intressant självbiografi där han ställer frågan om var han själv befinner sig i berättelsen om sin levnad i det land som tidigare hette Jugoslavien.

Han berättar gripande och litterärt om sin uppväxt i Sarajevo och om de människor som betytt mycket för hans utveckling. Den författare som kanske inspirerat honom mest är Ivo Andric (död 1975), som han menar är den mest betydelsefulla jugoslaviske konstnären genom tiderna. Ändå håller han inte Andric lika högt som Anton Tjechov.

Han har inte enbart sysslat med film inom sitt konstnärskap. Under tidigt 1980-tal var han medlem i rockbandet No Smoking Orchestra som rönte framgångar i Kosturicas del av världen.

Emir KusturicaMen det är hans erfarenhet av film som ger boken dess puls. De scener han beskriver är visuella och dialogen påvisar en manusförfattares skicklighet när det gäller att framställa undertexter. Han har sagt att när han gör film vill han göra sådana som får åskådaren att känna sig varm, en som följer den egna hjärtrytmen. Till skillnad från den amerikanska teknik som tycks hylla allt som är ”coolt”. Det har varit framgångsrikt – Kusturica är en av blott fem regissörer som erövrat Guldpalmen i Cannes två gånger (1988 och 1995).

Trots att han påstår sig vara internationalist har han inte mycket till övers för dagens globariseringsmani och Coca-Cola-kultur. Kanske är det därför han skaffat sig en egen stad att bo och verka i. Den heter Küstendorf och ligger på gränsen mellan Seribien och Bosnien. Där driver han kulturella experiment och är stadens ”milde diktator”. Kanske detta också säger något om den del av världen där han växt upp och präglats av sin omgivning.

KARL HJELM

Taggar: , , , , , ,