Sep 19th, 2009 | By | Category: 1995-4, Recension

Av Ruth Rendell
Översatt för Legenda Förlag
Av Karl G. och Lilian Fredriksson
Uppläsare Ewa Fröling
Kassettbok 1994

Ruth Rendells ”Dödande docka”, utgiven redan för drygt 15 år sedan, är känd och erkänd som en av författarens bättre böcker: den har Rendells hela demoni och verkanskraft i ondsinta detaljer. Översättningen är också av hög klass. Jag ser det som min uppgift att försöka göra klart för mig själv och DAST:s läsare om det är idé eller inte att välja kassettversion i stället för skriven bok, i det här fallet och i allmänhet. För mig är frågan intressant, eftersom del har 1) i princip är min första kassettboksroman. 2) jag är gammal radioproducent som 3) slutade på radion för att jag fick försämrad hörsel. Jag är alltså en lite speciell konsument.

Om en vanlig bok brukar det hela att det är en kommunikation mellan två: författaren och läsaren. Här tränger sig bokstavligen en tredje person in på linjen: uppläsaren. Nu är det inte bara författaren man påverkas av utan också en skolad, vacker, manipulerande röst. Är det bra? Ja. Om man tycker om teater, tycker om radio – det vill säga redan tidigare vet att man njuter av text i ljudform, med allt vad del innebär av omtolkning.

För det är ju vad det är fråga om. I det här fallet är ”Dödande docka” inte bara Ruth Rendells text utan också Ewa Frölings, en Fröling som läser i högt tempo, ”teatraliserar” dialogavsnitten och ytterligare med rösten försöker måla i sjaskig färg den miljö berättelsen spelar i.

Hon gör det förstås bra, fattas bara annat. Men hon gör det också egensinnigt. Jag tror att, när man skaffar sig en kassettbok för att konsumera en roman, skall veta vad man gör: författaren får stark hjälp med framställningen, på gott och ont. Kanske låter det här som självklarheter, men jag tror att det förtjänar att påpekas ibland. Kassettbok är inte bara ett alternativ för att ”kunna lyssna medan man diskar”, utan något mer än så. Det gäller även när författaren själv är uppläsare: också han manipulerar sin text.

Förresten: med lyssning i lurar kan en kassettbok bli njutbar även för en hörselskadad…

JAN-ERIC ARVASTSON