DÖDA POETER SKRIVER INTE KRIMINALROMANER Ett slags kriminalroman

Sep 22nd, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till Döda poeter skriver inte kriminalromanerAv Björn Larsson
Norstedts 2010

Det är lite lattjo hur idéer flyter omkring och fastnar samtidigt hos flera skribenter. Samma idé kan användas på många olika sätt. Björn Larssons utgångspunkt är att berätta om hur en betydande men pank poet övertalas av sin förläggare att skriva en deckare för att äntligen tjäna lite pengar åt sig själv och förlaget.

Den tanken har flutit omkring lite i den svenska litteraturdebatten. I antologin Debut i död (Axplock 2010) skrev DN:s litteraturkritiker Steven Ekholm novellen Mannen i parken, en satir på temat förlagsredaktörernas styrning av författarna. I både Larssons roman och Ekholms novell på ett mordtema visar det sig att mördaren tycks följa intrigen i ett efterlämnat manuskript.

Här tycks också verkligheten vilja sticka upp sitt ekonomiska tryne: Norstedts förlag behöver en levande Larsson efter sin döde Stieg. Fast det lär inte fungera lika väl med en poet (det finns en hel del dikter, översatta från franska i Döda poeter skriver inte kriminalromaner) som behandlar det kriminella med spirituell lätthet, leker med namn och försöker sig på att återuppliva den gamla engelska deckargenren. Dessutom gör Larsson det för Dast-habituéerna grundläggande felet att avslöja brottslingen i ett tidigt skede och därmed döda spänningen.

Som satir över den svenska bokmarknaden är boken rolig och träffsäker – och mycket underhållande. Men räcker det för att den ska kunna kallas kriminalroman, om än med brasklappen ”ett slags kriminalroman”? Jag tror inte ens att många av dagens deckarläsare uppskattar, eller ens känner till, de olika litterära företeelser som Larsson hänvisar till.

Björn Larsson debuterade 1980 med novellsamlingen Splitter , kom efter mer än tio år med romanen Den keltiska ringen och har därefter dykt upp med en bok med ett par års mellanrum. Hans ärende tycks vara protestera mot den svenska bok- och penningmarknaden och det lär knappast bli en kioskvältare på Mankells, Nessers och Stieg Larssons jaktmarker.

Larsson har haft stora kritiker- och publikframgångar, inte minst i Frankrike, Tyskland och Italien, och har fått ta emot flera av de priser som anses mest prestigefyllda. När han inte skriver romaner arbetar han som professor i franska, språk och litteratur vid Språk- och litteraturcentrum, Lunds Universitet och undervisar vid dess författarskola.

KJELL E. GENBERG

Björn Larsson. Foto Laurent Denimal

Björn Larsson. Foto Laurent Denimal

Taggar: , ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22