DÖDA BIN LADIN Obamas hemliga krig

Nov 27th, 2012 | By | Category: 2012-11 nov, Recension

Omslag till Döda bin LadinAv Mark Bowden
The Finish 2012
Albert Bonniers 2012
ISBN 978-91-00-1-3407-5, 284 sid

Bowden, en amerikansk journalist och författare, bygger sin redogörelse på intervjuer med folk som lär veta hur räden mot Al-Quaidaledaren i Abottabad, Pakistan i fjol vår gick till. Han är inte ensam om att snabbt ha fått ut en bok i ämnet. I år har pseudonymen Mark Owen (en av Navy Sealsoldaterna som deltog i angreppet) kommit med boken Ingen lätt dag och Peter Bergen har i Manhunt beskrivit den jakt på Bin Ladin som pågått oavbrutet sedan den 11 september 2001.

Man kan ana (ja, mer än så) att det finns en avsikt bakom boken. Inför presidentvalet i USA tidigare i höst behövde president Barack Obama framställas som en ledare som är tillräckligt hårdför för att republikanerna skall dämpa det utrikespolitiska skället och nicka godkännande åt en president som inte avstår från att bruka våld där det krävs våld.

Det måste erkännas att operationens koordination mellan de olika underrättelsetjänsterna är imponerande, något som Bowden inte heller sticker under stol med i sin dramatiska berättelse. I legendskapandet av USA:s förste svarte president har man tidigare lagt krut på att beskriva honom som en klok och humanistisk man med stora juridiska kunskaper. Boken tar lite död på den beskrivningen och skildrar honom här som en människa som inte vill kompromissa. Jag minns TV-bilderna från det hemliga rum där Obama och övriga politiska och militära höjdare satt och inväntade beskedet från Pakistan. När det kom spräcktes alla ansikten upp i lättade leenden över att en människa, visserligen farlig och hänsynslös men dock en människa, hade mördats av amerikanska soldater i sitt hem omgiven av sin familj.

Mord eller avrättning? Eftersom ingen dom fällts i juridisk mening torde det vara mord. Navy Sealsoldaterna bröt sig in i terroristens hem och sköt honom i huvudet och bröstet. Ett par av hans hustrur bakbands tillsammans med barnen. Sedan fraktas Bin Ladin i liksäck till ett fartyg och begravs till havs efter att hans identitet fastställts. Han kunde ha gripits levande men om han hamnat i USA och hos dess rättsväsen skulle stora problem ha uppstått. Då var det bättre att låta fienden stupa ”i strid”.

Bowden beskriver händelsen enligt thrillerns dramaturgi, det är spännande trots att man redan vet hur det ska gå. Hela grejen från spårande (som inbegriper tortyr) till dödande. Han vet hur en slipsten ska dras efter att ha skrivit om andra världskrigets D-dag och nedskjutningarna av Black Hawk-helikoptrarna i Somalia 1993. Efter räden mot Bin Ladin förvånas han över den öppenhet som visades honom från Vita Huset. Han fick tillgång att intervjua både presidenten och en rad tjänstemän (dock anonymt) inom USA:s säkerhetsadministration. De enda som höll sig i skymundan var de 24 soldater som utförde räden i Abbottabad.

Det intressantaste i berättelsen är nog inte det relativt korta kapitel som beskriver intrånget i Pakistan utan redogörelsen för hur de olika amerikanska underrättelsegrenarna arbetade tillsammans, hur till synes små detaljer fick dem att övertygas om var Bin Laden gömde sig och hur det skulle gå till att eliminera honom. I det arbetet var dataprogrammering och datahantering avgörande.

Mark Bowden

Mark Bowden. Foto Aaron Bowden