Jan 23rd, 2013 | By | Category: 2013-01 jan, Recension

Omslag till Död i skuggaAv Anne Holt
Skyggedød 2012
Översatt av Margareta Järnebrand
Piratförlaget 2013
ISBN 978-91-642-0406-6, 300 sid

Det var naturligtvis ofrånkomligt att terrordåden i Norge fredagen den 22 juli 2011 skulle resultera i skönlitterära verk. Död i skugga är troligtvis den första av dessa och som titeln antyder handlar den inte enbart om Breiviks dåd utan om brott som hamnar i bakvattnet av detta obegripliga.

Anne HoltI tidigare romaner har Anne Holt antytt (och ibland mer än så) sitt engagemang när det gäller barns utsatthet. I denna roman tar hon steget fullt ut och berättar om hur Jon och Ellen Mohr just denna dag i juli råkar ut en katastrof: deras 8-årige son Sander, som är diagnostiserad med ADHD och därmed särskilt livlig, får för sig att han ska rita i taket och råkar falla ner från stegen och slå ihjäl sig. Ett av tusentals norska barn som skadas i hemmet, somliga drabbade av våld i hemmet.

Naturligtvis hamnar ärendet hos polisen, men denna dag är alla kvalificerade utredare upptagna med det som hände i Oslo och på Utøya. Den ende man kan avvara är den unge och nyutexaminerade Henrik Holme, som hittills mest fått syssla med trafikbrott. Han går till verket med stor entusiasm och han misstänker ganska snabbt att dödsfallet inte var någon olycka.

Men han stöter på motstånd. Inte kan väl ett sådant brott ha begåtts i en så fin stadsdel, av människor med pengar, utbildning och mäktiga vänner? Henrik ger sig inte. Han ger sig envist på kriminalpsykologen Inger Johanne Vik (detta är femte boken där hon är något av en huvudperson tillsammans med Yngvar Stubø) och efter initialt motstånd börjar de samarbeta för att försöka ta reda på vad som egentligen hände med åttaåringen.

Som alltid skriver Anne Holt en utmärkt prosa, som lika utmärkt har försvenskats av Margareta Järnebrand. Detta är Holts artonde bok sedan debuten med Blind gudinna 1993, då hon först mest uppmärksammades för att hon varit norsk justitieminister. Det är nästan glömt nu och man talar enbart om henne som författare.