Aug 21st, 2008 | By | Category: 2008-4, Recension

Omslag till Dö för mig

Av Elena Forbes
Die with me 2007
Översatt av Moa-Lisa Björk
Forum 2008

Elena Forbes var ett okänt namn för mig när boken Dö med mig hamnade i DAST:s postbox. Inte så underligt visade det sig, romanen är den relativt unga brittiskans debut. Ack, alla dessa nya människor som absolut ska skriva kriminalromaner, tänkte jag och började skeptiskt läsa. Men, ack en gång till, vad jag fick ångra min skepsis – Forbes är i stort sett en färdig kriminalförfattare (i procedurfrågor har hon haft hjälp av folk från Londons Metropolitan Police) och hennes personregister består av lätt genomskådade men ändå komplexa människor.

Efter 90-talets drös av amerikanska seriemördare i litteraturen har jag varit smått allergisk mot sådana brottslingar och Forbes använder sig också av detta tema men hon turnerar det på ett lite annorlunda sätt.

Huvudperson är kommissarie Mark Tartaglia, en mot vissa ganska otrevlig person, som börjar leda utredningen av mordet på en 14-åring som hittas död i en förfallen stenkyrka i London. När det visar sig att det möjligen är en seriemördare som ligger bakom drar hans fege chef undan honom och utser en meriterad kvinnlig kriminalare som utredningsledare som till råga på allt plockar in en profilerare. Tartaglia och hans kvinnliga underordnade Donovan är överens om att brittiska profilerare är kvackare och den här känner de som en skrytsam typ med svag leveransförmåga.

Poliserna är emellertid professionella och klarar av – med viss svårighet – att samarbeta och berättelsen blir alltmer spännande när nya människor dras in och antalet misstänkta ser ut att växa.

Elena Forbes

Forbes skriver lättläst (och översättningen av Moa-Lisa Björk är likaså strömlinjeformad) och hon har sinne för intrig och personbeskrivningar. Manegen krattas i slutet mot att fler böcker om Tartaglia och Donovan är på väg och de kommer att fortsätta sin kamp mot den Moriarty som är en originell motståndare.

KARL HJELM