Mar 5th, 2013 | By | Category: 2013-03 mars, Recension

Omslag till DjävulskyssenAv Unni Lindell
Djevelkysset 2012
Översättning Margareta Järnebrand
Piratförlaget 2012
ISBN 978-91-642-0405-9, inb, 428 ssid

Vivian Glenne är trettiosex år, har tre barn och en sambo. Hon bor i radhus och jobbar på tvätten i köpcentret. Hon har ett särskilt öga för män och har av och till hemliga kärleksaffärer med olika män. En kväll går hon ut till växthuset som ligger bakom radhuslängan. Morgonen därpå hittas hon död uti växthuset. Det finns omedelbart två misstänkta gärningsmän – Vivians ex-make som är pappan till äldsta sonen och mannen som bor i grannhuset. Polisen Cato Isaksen, Marian Dahle och deras kollegor har väldigt många spår att följa i jakten på förövaren av mordet. Det är ett virrvarr av hemligheter, relationer och motiv.

Unni LindellDjävulskyssen är en kriminalroman, det är inte någon detektivroman. Det påverkar hur författaren lägger upp berättelsen. I kriminalromanen är man på något konstigt sätt med hela tiden i hur händelseförloppet utvecklas. Ibland undrar man varför vissa saker påstås – t.ex. ”man låter aldrig två kvinnliga piloter flyga samma plan…”

Jag vet inte vilka regler man har i Norge men nyligen flög jag med ett SAS- plan som hade två kvinnliga piloter. När jag gick av efter landning – i Sverige – stannade jag och pratade med dem.

Jag är säkert en alltför kritisk läsare – jag skulle inte ha skrivit ”en vass gren borrade sig in i hennes lår och slet sönder byxtyget”. Jag skulle skrivit: ”en vass gren slet sönder byxtyget och borrade sig in i hennes lår”. Boken har 428 sidor och börjar på sid. 7 – dvs. totalt 421 sidor. På sid 270 inträffar att en äldre dam hämtar Sebastian – som är tio månader gammal – på dagis och förevisar något slags brev om att hon skulle hämta denna dag. Ganska snart upptäcks att ingen vet vem damen var och Sebastians bortovaro leder till mer eller mindre panik i familjegruppen och hos polisen. Berättelsen blir ganska spännande – till sid 414. Då Sebastian just håller på att rulla ner i den överfyllda älvens forsande vatten men räddas av …..mördaren! Som deltagit i letandet efter Sebastian.

Det är i boken lite oklart på relationsområdet – vem som egentligen är far till vem…Av de 421 sidorna tas en tredjedel – drygt 140 sidor – upp av jakten efter Sebastian. Tiomånaderspojken blir en bricka i spelet – och han klarar sig med en hårsmån … av mördaren som i bokens början slagit ihjäl sin mamma – Vivian. På bokens omslag/baksidan står att författaren är duktig på att ”väva täta, skrämmande historier som utspelar sig mitt i en vardag vi kan känna igen oss i”.

Jag känner inte till andras vardag men min har inget gemensamt med den som Unni Lindell beskrivit i Djävulskyssen.

HANS ENGMAN