DIN VÄN FORSETE

Oct 9th, 2018 | By | Category: 2018-10 okt, Recension

Omslag till Din vän ForseteAv Christina Erikson
Albert Bonniers Förlag, 2018
ISBN 978-91-0-017574-0, 399 sidor

Seriemördaregenren är tydligen inte död ännu. Christina Erikson använder sig av det i Din vän Forsete där en brutal kvinnomördare får bli katalysator i författarens berättelse om mänskliga drifter som blir övermäktiga. Avsikten är enligt förlagsreklamen att det ska bli en serie böcker i ämnet.

Boken har ett par originella huvudpersoner, kommissarien Elias Svensson, vars egen drift består i att han maniskt putsar sina skor, och författaren Cornelia Lind som är expert på psykopater och sexualsadister och skrivit en bok i ämnet. Svensson vänder sig till Lind för att lära sig begripa mördarens psyke men det visar sig att författaren har erfarenheter som sätter henne i ett mordiskt kikarsikte. I utkanten av utredningen dyker en vän upp, men är det verkligen en vän? Det verkar faktiskt som om denne Forsete kan vara ännu en seriemördare. Han förekommer som en skugglik figur och bokens slut ger inte den förklaring jag hoppats på.

Kanske kan man hitta en ledtråd hos Snorre Sturlasson som förklarar att Forsete är en av gudarna i den nordiska mytologins Asgård där han är lagskipningens och domarnas överhuvud.

Hur det än ligger till med det så har Erikson skrivit en spännande och trovärdig bok om psykopaters förmåga att manipulera sin omgivning. Det är också en berättelse där de övriga personerna är trovärdiga. Till och med skoputsningen. Christina är ingen duvunge på parnassen. 2014 kom hon med Morsarvet och året efter med En god gärning, som båda utspelas i Kungsör. 2015 skrev hon Av jord är du kommen tillsammans med Thomas Erikson och ihop med honom gav hon ut Dödgrävarens dotter i fjol. De tu är nu gifta. De två senare böckerna innehöll en hel del svart humor som det inte finns lika gott om i årets roman.

Christina Erikson, som hetat både Granbom och Johansson i efternamn, är född 1973 i Högsby, Kalmar län. Hennes yrkeskarriär började som operationssköterska och hon har en fil kand i medie- och kommunikationsvetenskap. Hon är nu bosatt i Stockholm.

ELISABETH CARLSSON

Christine Erikson

Christine Erikson. Foto Lina Eidenberg Adamo