DIN HEDER

Aug 12th, 2011 | By | Category: 2011-8 aug, Recension

Omslag till Din hederAv Martin Svensson
Inläst av Andreas Nilsson (5 CD, cirka 5,5 tim)
Earbooks 2009

Den här talboken hamnade fel och höll på att inte bli avlyssnad alls. Men jag är glad att jag hittade den. Din heder är roman nummer två från popmusikant Svenssons penna. Debuten hette Hej, mitt namn var Elton Persson (2007) och har gått mig spårlöst förbi, så den måste också sökas reda på nånstans. Svensson skriver nämligen bra.

Martin SvenssonDin heder (väl läst av Andreas Nilsson) handlar om Viktor som saknar sin son. En dag tar den palestinsk-kurdiska flickan Meryem kontakt med honom. Viktor tror att det är en brud han träffat på krogen och burit sig dumt åt mot, så han går lätt motvilligt med på att träffa henne. Hon hakar sig fast vid honom och han låter det ske allt medan en kulturkrock är på väg. Meyrems bror tycks tro att de har ett förhållande, en dödssynd för en flicka i en muslimsk familj.

Så träffar de hennes farbror Mehmet som börjar styra och ställa i Viktors tillvaro. Huvudpersonen är stolligt feg – eller saknar insikt – och berättar aldrig att det inte är någonting mellan honom och Meryem. Inte ens när Mehmet lyckas få den palestinsk-kurdiska familjen (och alla deras släktingar) att tro att de två ska gifta sig. Man får vissa insikter i hur invandrares relationer med svenskar kan fungera och hur ordet ”heder” tolkas i de olika kulturerna.

Historien är knepig och i alla lägen inte helt trovärdig, men Svenssons språkkänsla gör att man vill tro på historien.

Andreas Nilsson

Andreas Nilsson