DEVILS PEAK

Jun 15th, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till Devils PeakAv Deon Meyer
Devil’s Peak 2007
Översatt av Mia Gahne
Weyler Förlag 2010

Efter Död i gryningen och Jägarens hjärta, båda uppskattade av Dast-anmälaren, kommer nu Deon Meyers tredje bok på svenska – Devils Peak. Huvudperson i samtliga är Tobela ”Tiny”Mpayipheli, en före detta soldat i African National Congress (ANC) som tränats i sitt värv av östliga storheter som DDR:s hemlighetsfulla Stasi och Sovjets fruktade KGB.

Vid ett simpelt rån mot en bensinmack dödas Tinys adoptivson och därmed är dramat igång. Meyer för läsaren genom ett land som vi inte vet mycket om trots all publicitet om Nelson Mandela och fotbollens VM-uppståndelse. De flesta människor är ovetande om att Sydafrika är ett av världens seriemördartätaste länder (endast överträffat av USA och Ryssland) vilket är lämpligt att veta för att man ska tro på Meyers täta och ovissa berättelse som egentligen handlar om att historien om apartheid inte är riktigt över.

Deon MeyerDen före detta lönnmördaren Tobelas värld är också lite svart och vit. Han har aldrig haft svårt att brusa upp och ta till våld och nu bestämmer han sig för att hämnas sitt adoptivbarns död och slår sig samman med en mystisk lyxprostituerad och där finns också en destruktiv polisman, helt annorlunda än Wallander, Hassel, Van Veeteren och de andra som försökt lära oss vad som utgör en kriminalpolis. Fast Meyers Bennie Griessel kan förstås inte heller låta buteljen stå trots sina överordnades varningar.

Det här är en kriminalroman av klass, trovärdig i sin skildring av människorna, landet och dess brutala historia, dessutom väl översatt av Mia Gahne. Översättningen är lite av en prestation eftersom hennes version är översatt från engelskan medan Deon Meyer skrivit originaltexten på afrikaans.