May 16th, 2017 | By | Category: 2017-05 maj, Recension

Omslag till Det vaäxte ett träd i Brooklyn Del 1Av Betty Smith
A Tree Grew in Brooklyn, 1943
Översatt av Eva Alexandersson
Redigering och nyöversättning av Ulrika Gustafsson
Bookmark Förlag, 2017
ISBN 978-91-88345-73-8, 295 sidor

För 60 år sedan, 1957, hade jag mönstrat på som mässkalle på fartyget m/s Mongolia i Göteborg och fått veta att en av de hamnar vi skulle anlöpa låg i Brooklyn, New York. Kocken, min närmaste chef, tyckte att 17-åringen borde veta något om destinationerna och gav mig en lista på böcker jag borde läsa. En av dessa böcker var Det växte ett träd i Brooklyn och den och flera av de övriga fanns som långlån på sjömansbiblioteket som, om jag minns rätt, låg vid Järntorget. Jag vet att jag tragglade igenom den men tyckte att historien utspelades alltför långt tillbaka i tiden för att riktigt intressera mig.

Jag visste att regissören Elia Kazan 1945 gjort en film efter boken, men den hade jag inte sett då och inte senare heller.

Betty SmithNär jag nu vid betydligt mognare ålder läser om första delen är intresset och förståelsen betydligt starkare. Jag har inte alls svårt att förstå att berättelsen om den fattiga familjen Nolan som bor i slumkvarteren i Williamsburg, Brooklyn i början av 1900-talet uppmärksammats för sin socialrealism. Det är en skildring som rymmer mycket: en berättelse om barndom, om klass och politik i en tid när kvinnor saknade rösträtt. Det är en berättelse om påtvingad acceptans av en tillvaro styrd av den manipulerande demokratiska partiapparaten Tammany Hall som dominerade New York från 1850-talet till långt in på 1900-talet. Det är lätt att förstå att boken hyllats som en av århundradets bästa böcker i sitt slag.

Den känns självupplevd, vilket den kanske till del är. Författaren Betty Smith, född 1896 av tyskättade föräldrar som Elisabeth Wehner, växte upp i samma område. I likhet med bokens huvudperson, den unga Francie Nolan, samlade hon skräp på gatorna och sålde till skroten för att hjälpa familjens ekonomi. Francies föräldrar, den godhjärtade modern och den alkoholiserade fadern, är outbildade fast inte lika illiterata som flera i släkten. De ser dock till att dottern får utbildning, till och med i pianospelning, och hela romanen kan ses som en hyllning till lärandet som inte alltid går att förena med den krassa verklighetens krav. Sorg och glädje blandas liksom hungern som skildras genom att beskrivningen av den ofta påvra maten får ett skimmer av överflöd.

Människorna befinner sig i en forn tid men de är lika mycket människor som de vi kan träffa på i dag trots att förutsättningarna nu är annorlunda. De basala behoven är desamma. Betty Smiths sätt att berätta överbryggar tiden.

Jag är glad över att ha fått läsa den nyöversatta Det växte ett träd i Brooklyn. Det 17-åringen inte förstod eller förkastade som trams har fått en helt annan innebörd. Betty Smiths text är genomgående fängslande, sorglig, glädjefylld och rörande.