Nov 19th, 2019 | By | Category: 2019-11 nov, Recension

Omslag till Det svarta trädetAv Tana French
The Witch Elm
, 2018
Översättare Ing-Britt Björklund
Modernista, 2019
ISBN 978-91-7781-996-7, 608 sidor

Tana French är en 46-årig irländsk-amerikansk deckarförfattare bosatt i Dublin. Hon debuterade år 2007 med den prisbelönta kriminalromanen In the Woods som 2008 kom i svensk översättning (Till skogs). Hon har vunnit flera internationella priser för sina böcker som sålt i 5 miljoner exemplar och översatts till 35 språk. Det svarta trädet är hennes senaste, fristående thriller.

Huvudpersonen och berättaren heter Toby Hennessy. Han är en framgångsrik 28-åring som lever en sorglös tillvaro och lyckas prata sig ur de flesta knepiga situationer. Men en natt förändras allt när han vaknar mitt i natten av ljud i sin lägenhet och överraskar två inbrottstjuvar. I stället för att fly därifrån misshandlar de båda männen Toby och lämnar honom svårt skadad. Han överlever men tvingas inse att livet har förändrats på ett oåterkalleligt sätt.

Toby flyttar med flickvännen Melissa till familjens släktgods Ivy House för att hjälpa en svårt sjuk farbror och för att återhämta sig från sin minnesförlust och sina skador. Ivy House är släktens nav där alla träffas regelbundet och där Toby tillbringat stora delar av sin uppväxt tillsammans med kusinerna Leon och Susanna.

Allt går åt rätt håll tills en dag när ett av Susannas barn upptäcker ett kranium i en ihålig alm. Fyndet skakar hela familjen och öppnar porten till en länge dold familjehemlighet med oanade rötter i Tobys och kusinernas uppväxt. Toby förstår inte hur detta kan ha hänt, samtidigt som han lider av minnesförlust. Någon i familjen måste vara skyldig till ett mord men vem? Är det han själv? Flera släktingar och polisen verkar misstänka honom, och det blir uppenbart för Toby att han inte kan lita på sina egna minnen. Vad var det som egentligen hände den sommaren när en av hans vänner begravdes i almens inre?

Tana French har skrivit en trollbindande och på många sätt vacker skildring av denna mordhistoria. Den röda tråden handlar om minnen, identitet och familjebanden. Författaren är en mästare i att beskriva miljöerna och personerna i handlingen, och läsaren får en tydlig bild av Tobys familj och det ståtliga huset i allt sitt förfall. French skriver ordrikt och detaljrikt, men hela tiden trollbindande och med stor närvaro. Mysteriet med dödskallen blir visserligen central i handlingen men det känns ändå som om boken hade varit lika läsvärd även utan den ingrediensen. Bara att följa Tobys tankar och dialoger med sina anhöriga är tillräckligt för att man ska ha svårt att lägga ifrån sig boken. En härlig bok som verkligen kan rekommenderas!

Tana French

Tana French. Foto Jessica Ryan