Mar 17th, 2017 | By | Category: 2017-03 mars, Recension

Omslag till Det svarta nätetAv Val McDermid
Splinter the Silence, 2016
Översatt av Lena Karlin
Alfabeta, 2017
ISBN 978-91-501-1926-8, 384 sidor

Detta är en av bästa McDermidböcker jag läst. Ytligt sett är det en alldeles vanlig kriminalthriller där polispsykologen Tony Hill och hans sidekick kriminalinspektör Carol Jordan tar sig an fall där internetmobbade kvinnor tydligen begått självmord, men inte på helt vanligt vis. De tycks ha imiterat sätten som berömda kvinnliga författare som exempelvis Virginia Woolf, Jasmine Burton och Sylvia Plath tagit sina liv på. Först tyckte jag att intrigen var ett epigoneri av seriemördarhistorier – här har också en seriemördare den onda rollen – som Seven men ju längre läsningen pågick desto mer upptäckte jag med vilken djupsinnighet McDermid trängt in i sin berättelse och sina personer.

En kriminalberättelse har sina givna element och de finns här också: polisens genomgångar, huvudpersonernas personliga bekymmer, bipersoner som kommer och går och det som ändå är viktigast, miljöskildringarna som är något av McDermids specialitet och spänningen där läsaren med resta nackhår väntar på hur det ska gå. Allt detta finns i Det svarta nätet, som lär vara författarens trettionde kriminalroman, men boken är långt ifrån en enkel deckare.

Det är lite märkligt hur McDemid, kvinna som hon är, lyckas beskriva sin manlige hjälte som betydligt mer komplicerad och mänsklig än hans kvinnliga kollega, trots alla hennes problem och groende feminism.

Naturligtvis är intrigen viktigast för den ytlige läsaren men McDermid nöjer sig inte med att tillfredsställa dessa. I stället ger hon oss en provkarta på mänskliga beteenden i de personer som i detta London-epos omger Hill och Jordan. Emellanåt känns detta viktigare än själva plotten.

Val McDermid föddes i Skottland och är numera bosatt utanför Manchester  i nordvästra England.

ELISABETH CARLSSON

Val McDermid