Nov 6th, 2018 | By | Category: 2018-11 nov, Recension

Omslag till Det straff hon förtjänarAv Elisabeth George
The Punishment She Deserves, 2018
Översatt av Annika H Löfvendahl och Hanna Axén
Norstedts, 2018
ISBN 978-91-1-305966-2, 678 sidor

När en parlamentsledamot kommer till Scotland Yard med en begäran om att man ska utreda ett möjligt mord i hans hemort, den medeltida staden Ludlow, ser polisdirektören sin chans att slå två flugor i en smäll. Han ser möjligheter till politiska gentjänster och dessutom en chans att bli av med inspektör Barbara Havers vars karriär inom polisen hängt löst en tid.

Han ger henne jobbet men inte ihop med sin vanliga kollega utan med Isabelle Ardery som på senare tid blivit alkoholiserad efter en del privata tragedier. Ardery gillar inte att bli skickad från London och vill helst tillbaka så fort som möjligt vilket får henne att missa viktiga saker.

När saker verkar gå överstyr och påverka Scotland Yards goda rykte skickas Thomas Lynley dit för att ställa allt till rätta. Georges beskrivning av hans och Havers infördes relationer – de är gamla eftersom detta är den tjugonde romanen om Lynley – är intressant och har något av en berg- och dalbana i sig.

Som alltid innehåller Elizabeth Georges romaner intressanta människor, både de goda och de onda, som parat med en labyrintliknande intrig, utlovar och ger läsaren både spänning och underhållning i stora mått. Självklart har invånarna i Ludlow, universitetsstuderande och pensionärer mest, hemligheter som de inte vill få synade. Alla som gör entré på de många sidorna har en roll att spela. Små och stora lögner måste avslöjas innan det verkliga händelseförloppet blir klarlagt. De som gillar George, jag är en av dem, kommer knappast att bli besvikna. Det märkliga med författaren är kanske att hon, en amerikanska, skildrar det engelska samhället med så skarp blick.

Elizabeth George föddes i Warren, Ohio, och växte upp i staden Mountain View nära San Francisco och bor numera på Whidbey Island utanför Seattle i staten Washington. Hon avlade filosofie magisterexamen i engelska vid University of California i Riverside och har också tagit examen i socialt arbete vid California State University i Fullerton. I tolv och ett halvt år undervisade hon i allt från stödundervisning i engelska till Shakespeare. Elizabeth George anses av många vara den psykologiska spänningsromanens okrönta drottning. Hennes romaner om New Scotland Yard-inspektörerna Thomas Lynley och Barbara Havers har belönats med en mängd internationella priser och även filmatiserats för TV av brittiska BBC.

BARBRO LINDBORG

Elizabeth George

Elizabeth George. Foto Magnus Liam Karlsson