DET STÄNGDA RUMMET

Jun 1st, 2010 | By | Category: 2010-2, Recension

Omslag till Det stängda rummetAv Arne Wingenfeldt
ZenZat 2010

I serien Dolda noveller och glömda pärlor har förläggaren och författaren Bertil Falk hunnit fram till volym fyra och presenterar här ytterligare en skribent som tjänade sitt bröd mest på att författa noveller för veckopress – Arne Wingenfeldt (1914–1996). Hans mest kända novellalster handlade om kriminalkommissarien Stig Lenker och dessutom om privatdetektiven Palle Björk. Wingenfeldt kom också ut med två kriminalromaner – Spår i spiral (1953) och Räkna med mord (1954) – som givetvis också förekom som följetonger (i tidskriften Tidsfördrif).

Att han är hemmastadd med det svenska språket är inte så konstigt, inte konstigt alls om man känner till att han vid sidan av novellskrivandet också var en anlitad korsordskonstruktör.

Arne WingenfeldtDenna bok innehåller noveller som är typiska för sin tidsepok. Erkännas skall att jag själv inspirerades av Wingenfeldt och hans kolleger när jag själv i slutet av 1960-talet började skriva för att försörja mig och mina närstående. I likhet med Wingenfeldt var jag intresserad av brottet och dess lösning mer än av människorna som begick det och av personen som löste gåtan.

Den som läst de korta kriminalgåtor som förekom i den tidens veckopress, inte minst i Lektyr före de avklädda damerna, känner sig hemma i Wingenfeldts novellvärld. Här finns inga datorer, inga mobiltelefoner. När någon ringer till polisen är det från den egna bakelittelefonen eller från en betalkiosk.

Det är mycket traditionella historier i den anglosaxiska traditionen, inte helt ospännande men ingen av dem får direkt nackhåren att resa sig. De är ”anspråkslösa”, ett ord som förläggare Falk använder i det informativa förordet, och skrivna på ett rakt och felfritt språk. Wingenfeldt skrev noveller i tidskrifter som huvudsakligen riktade sig till män och man märker att han känner sin läsekrets.

Det var i slutet av 60-talet som Wingenfeldt mer eller mindre lade av att skriva noveller. Den tiden var turbulent i den svenska veckotidningsbranschen. Tidningarnas inriktning ändrades, flickor på utvikningsbilder trängde ut den traditionella novellen

Att det troligen var så bevisas av att flera av de stycken som publicerats i Det stängda rummet är hämtade från manuskript i Arne Wingenfeldts kvarlåtenskap. De flesta novellerna i den lilla volymen publicerades på 1950-talet.

Jag tycker att Falk gör en kulturgärning genom att så systematiskt leta rätt på de mer eller mindre glömda författare som roade en stor del av det svenska folk som läste veckopress och sällan något annat. De hade med säkerhet stor betydelse för förbättrandet av deras språkförståelse. Att de inte blivit förstådda av de större drakarnas kulturskribenter är en helt annan historia.

KJELL E. GENBERG

Arne Wingenfeldt (1914–96) skrev på sin tid mästerliga historier i bland annat Levande Livet och Rekordmagasinet. Hans “dolda noveller och glömda pärlor” presenteras nu i Zen Zats Klassikerserie. Det stängda rummet heter boken efter en berättelse som först publicerades i Levande Livet 1954.

Mord i låsta rum är en hel genre. Det gäller att någon ska hittas död i ett inifrån låst rum. Lönngångar och dylikt är förstås förbjudet – det ska vara ett äkta mysterium och inget fusk!
I Wingenfeldts novell ställs kriminalkommissarie Stig Lenker inför vad som ser ut som ett självmord.

Den döde hittas av sin hushållerska i ett rum som är låst och där nyckeln sitter på insidan. Fönstren är också stängda. Den döde har druckit cyankalium, men trots det är Stig Lenker säkert på att mannen mördats. Tre gäster har besökt den mördade – en av dem är skyldig. Frågan är vem och hur han tagit sig ur rummet.

Kommissarie Lenker nagelfar de misstänkta och löser gåtan. Det visar sig att Wingenfeldt kommit på ett originellt “låst rum”. Novellen har också fått äran att upptas i antologin Locked Rooms and Open Spaces (2008).

Kännaren Bertil Falk har skrivit ett intressant förord. Han berättar bland annat att Wingenfeldt när tidningarna på grund av TV:s frammarsch slutade med noveller, istället konstruerade korsord.

När man i tidningarna läser om moderna busar så nekar de så gott som alltid – även när det är enorma bevis som talar mot dem. Wingenfeldts bovar är mera sympatiska. Är de överbevisade ger de sig. Även när dödsdom väntar:

“Ja”, viskade hon, “jag sköt honom …” Så föll hon ihop.

JEAN BOLINDER

Zen Zat AB:s adress: Västra Alstad Pl 59 231 95 Trelleborg Tel: 040-485418.

Taggar: , ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22