DET SOM VILAR PÅ BOTTEN

Mar 28th, 2011 | By | Category: 2011-3 mars, Recension

Omslag till Det som vilar på bottenAv Varg Gyllander
Bra Böcker 2011
ISBN 9789170028694, 332 sidor, inbunden

Det är nu dags nu för tredje boken om kriminalteknikerna Ulf Holtz och Pia Levin. Den yrkeskåren hör inte till de vanligast beskrivna i svensk kriminallitteratur. Fascinationen med att lösa brott med tekniska hjälpmedel är ändå stor. TV-serier med det temat är som bekant ganska vanliga. Problemet kan bli att övrig polisverksamhet, som antagligen är än viktigare, tonas ner så att det verkar som om det är teknikerna enbart som klarar upp fallen.

Vi har nu mött paret Holtz och Levin några gånger och de är alldeles ovanligt väl beskrivna karaktärer. Det är till och med så att bokens tonvikt läggs på dessa bådas problem och utveckling. Tyvärr blir det Varg Gyllanderlite grand på bekostnad av miljöbeskrivningen. Denna gång är stora delar av handlingen förlagd till ett kryssningsfartyg på Ålands Hav. Där finns många tacksamma miljöer att använda, men det blir ganska kortfattade beskrivningar av fartyg och kryssning.

M/S Vega har svårt med konkurrensen på Östersjön. Rederiet satsar på att anlägga en djungel på fartyget. I denna urskog, bland regnskog, kajmaner och andra djur, hittas liket av en man. Holtz flyttar in i en fartygshytt för att kunna undersöka brottsplatsen. Samtidigt får Levin ansvaret för en familjetragedi med tre döda personer. Läsaren får följa utredningen och hur den påverkar bokens polistekniker.

Varg Gyllander som är pressekreterare vid Rikskriminalen kan sitt ämne och han har förmåga att engagera. Han skriver lätt och man blir onekligen intresserad av huvudpersonernas problem och drivkrafter.

Jag blir alltid lika glad när det refereras till mina favoritböcker. I denna bok får vi veta att kaptenen på M/S Vega tidigare var kapten på Götakanalbåten Diana när där begicks ett mord på den amerikanska turisten Roseanna McGraw. Alldeles riktigt – från Sjöwall/Wahlöös Roseanna. Mindre trevligt är när olika parallellhandlingar helt plötsligt visar sig ha gemensamma nämnare utöver trovärdighetens gräns.

NISSE SCHERMAN