DET SOM INTE DÖDAR OSS

Aug 28th, 2015 | By | Category: 2015-08 aug, Recension

Omslag till Det som inte dödar ossAv David Lagercrantz
Norstedts, 2015
ISBN 978-91-1-306073-6, 507 sidor

Jag fick uppdraget att skriva om denna bok sedan jag försäkrat att jag inte läst de tre tidigare romanerna i Millenniumserien. Däremot har jag läst Lagercrantz tidigare och uppfattar honom som en gedigen författare. Avsikten är alltså att läsa Det som inte dödar oss som vilken bok som helst. Fast det är svårt att undgå påverkan. Därför känner jag mig som en medlem av en jury som ska döma i ett överpublicerat brottmål.

Men jag gör ett försök, efter att en stund ha tittat på omslaget som är förunderligt plottrigt.

Lagercrantz har skrivit intressanta människoporträtt i kretsen av ambitiösa människor kring tidskriften Millennium. I en depraverad och genomkontrollerad värld satsar de på att göra avslöjanden om orättvisor, samtidigt som tidningen fått nya norska ägare som inte har samma åsikter som den ene av bokens hjältar, journalisten Mikael Blomkvist, framfört. Norrmännen vill ha mer publikfriande texter. Nu dras Blomkvist in i en historia kring en professor som är ledande inom forskning om artificiell intelligens och blir riktigt intresserad först när han anar att hans gamla bekant Lisbeth Salander lurar någonstans i bakgrunden. Det hela växer till en smart story om industrispionage och vad datorer kan göra i övervakningssammanhang.

Smart – kanske till och med lite för smart (åtminstone för mig som bara använder datorn som skrivmaskin) eftersom handlingen emellanåt gör mig förvirrad, inte minst på grund av mängden inblandade personer. Intrigens komplexitet gör också att spänningen blir lidande. Jag har svårt att få rysningar av primtalsserier och hackertjejen Salanders arbete vid datorn. Även om jag kan förstå hennes björnfrosseliknande tomhet efter att ha lyckats med storverket att ta sig in i datorerna hos den amerikanska underrättelsetjänsten NSA, känd för att i sin tur spionera på oss alla.

Det finns delar i upplägget som jag förtjuses en hel del av: att Lagercrantz inte försöker förklara allt utan följer de gamla grekiska dramatikernas motto att gärningar förklarar personernas inre liv. Fast i andra informerande delar är pratigheten förhärskande.

Ett råd av pulpförfattaren Frank Gruber, kallat ”Ingredienser i en spännande roman” lyder: Om detektiven är en övermänniska så ska skurken vara ännu mer övermänsklig och helst ha massor av medhjälpare. Lagercrantz verkar ha tagit rådet på allvar och något modifierat sin version.

Trådar pekar mot att det ska komma en fortsättning och varför inte. Fast kanske skulle en mindre databegåvad och mer spänninginriktad författare skriva den.

David Lagercrantz

David Lagercrantz. Foto Magnus Liam Karlsson