DET SOM BLIR ÖVER

Aug 7th, 2017 | By | Category: 2017-08 aug, Recension

Omslag till Det som blir överAv Maths Nilsson
Nurret Förlag, 2017
ISBN 978-91-7773-016-3, 384 sidor

Sedan 2011 har Maths Nilsson kommit ut med fyra böcker. Enligt vad han själv skriver på sin hemsida är den fjärde, Det som blir över, egentligen hans andra eftersom han var missnöjd med den och i stället skrev det som blev debuten Själseld (Mörkersdottir Förlag), en historisk häx- och sjöfartsthriller med övernaturliga inslag. Dasts recensent André Loutchko kallade romanen ”ett paradexempel i genren magisk realism” och en bok semestrare på Öland borde ha med i bagaget. Hans nästa historiska spänningsroman om Andra världskriget, Minotauros tåra, gavs ut av författarens eget Maths NilssonNurret Förlag och nådde aldrig Dast Magazine men nominerades 2015 till Selmapriset som utdelas av Lava Förlag. Därefter kom Tvivel (ännu en titel Dast missat) som handlar om kemikalieindustrins skuld till miljöförstöringen, något författare bör känna väl till eftersom han är kemist med mer än tjugo års erfarenhet från läkemedelsbranschen. Därefter gick författaren en distanskurs på Ölands Folkhögskola och färdigställde Det som blir över.

Även den handlar om miljöförstöring och bygger på den sanna historien om Trafiguraskandalen i Elfenbenskusten sommaren 2006. Till landets största stad Abidjan kommer ett tankfartyg fyllt med frätande kemikalier. Dessa dumpas på soptippar i land. Där bor och lever många fattiga och tiotusentals av dem blir skadade, många avlider. En utredning inleds men oljetradingbolaget som ägde lasten avvisar alla krav på ansvar.

Den svenske medborgaren Olle inser att det som fanns i lasten inte stämde med de papper han fått och begriper snabbt att myndigheterna kommer att ge honom skulden så han ger sig genast av till hemlandet. Där har en journalist fått nys om den svenska kopplingen till katastrofen i Elfenbenskusten och börjar söka sanningen.

Det blir ingen lätt sak, varken för henne eller för Olle som jagar de ansvariga med helt olika skäl, eftersom motståndarna fungerar i en bransch som omsätter stora pengar och har tillgång till de smartaste av smarta advokater. Dessa lyckas till och med sätta munkavle på media. Den som har tillräckligt med medel lyckas köpa sig fri. När någon döms kan denne hittas ganska långt ner i näringskedjan.

Nilssons roman – ty det är trots allt en sådan – har givna spänningselement, men i botten ligger en indignation över hur saker kan fungera bara de befinner sig tillräckligt långt från våra breddgrader.

Författaren föddes 1970 i Kalmar och växte upp på Öland. Efter kemistudier i Lund fick han arbete inom läkemedelsindustrin i Södertälje. Efter fjorton år sade han upp sig, genomförde en Ironman och reste till Botswana. Han är numera bosatt i Hägersten i södra Storstockholm.

LEIF PETER JONSSON