DET SNÖKLÄDDA BERGET

Mar 7th, 2010 | By | Category: 2006-3, Recension

Av Laurens Bloom
Bokförlaget Axplock 2006

Det finns bra berättelser och goda berättare. Det finns spännande böcker med goda historier som är välskrivna. Och så finns det dåligt skrivna böcker med ointressanta berättelser. Men de flesta hamnar ju mittemellan.

Det snöklädda berget kallas för en spännande ”factionberättelse” på baksidan. Det blandas fakta om antika bibelhandskrifter, utgrävningar i Jerusalem, FN-systemets verksamhet och palestinska terrorister med ett antal påhittade delar och påhittade personer. Det är inte en deckare, det är inte egentligen en thriller eftersom man får följa både hjältar och skurkar i deras verksamheter utan att det byggs upp en nervkittlande spänning. Spänningen beslår dels i att man vill veta hur vissa saker hänger ihop, dels på hur författaren skall ta berättelsen att gå ihop på s lutet.

Vissa faktadelar blir lite väl undervisande (en genre där Jan Mårtensson ju är mästaren, för att inte tala om Umberto Eco – glöm DaVinci-koden), och berättelsen slingrar sig sakta fram. Språkbehandlingen är lite fyrkantig, och slutomdömet borde alltså bli rätt negativt. Men jag känner att författaren har en hel del kunskaper, och kunskaper brukar ge närvarokänsla. Inte heller saknar jag särskilt mycket action à la massproducerad amerikansk thriller utan trivs ganska väl med den svenska lagomheten.

Så, även om jag inte tycker att detta är en kandidat till något deckarpris i år så hade jag nöje av läsningen.

Det finns dessutom en liten överraskning på de sista sidorna. Inte nödvändig, men också den nöjsam.

LEIF-RUNE STRANDELL