May 23rd, 2021 | By | Category: 2021-05 maj, Recension

Omslag till Det ondas väsenAv Louise Penny
The Nature of the Beast, 2015
Övers Carla Wiberg
Modernista, 2021
ISBN 978-91-7893-820-9, inbunden, 448 sidor

Med en titel som Det ondas väsen skulle en deckare kunna handla om vilka obehagligheter som helst. Men när kommissarie Gamache syns mellan titelraderna på omslaget signaleras att här kan läsaren vara ganska lugn. Med den numera pensionerade kommissarien bosatt i byn Three Pines i trakten av Québec ska allt nog ordna sig till det bästa – om än först efter nästan 450 sidor.

Louise Penny har skrivit många romaner om byn och kommissarie Gamache, hans familj och hans kamp mot det ondas väsen även inom den kanadensiska poliskåren. På svenska har de kommit ut i en ordning som kan tyckas lite förbryllande, även om förstås varje roman är ett avslutat helt. The Nature of the Beast kom på engelska 2015 och på svenska nu 2021. Det hinner hända mycket i Armand Gamaches liv och i byn när författaren varit så produktiv som Louise Penny under de sex åren.

Här börjar romanen i byn Three Pines med att en äventyrlig nioåring, Laurent Lepage, snubblar sig igenom berättelser om många märkliga ting han råkar ut för på sina cykelturer i byns närhet. Gamache skjutsar hem Laurent efter att han den gången upphetsad har rusat in på byns värdshus. När pojken hittas död bara någon dag därefter är Gamache inte alls säker på att det ska förklaras som en cykelolycka.

Kanske Laurents osannolika historier visat sig vara sannare än åhörarna kunnat tro. Byn eller åtminstone värdshuset och pensionatet nära nog invaderas av poliser av varierande grad av talang, säkerhetspoliser med möjliga arkivtalanger, vetenskapsmän med oklar historia, ett mord till och risk för fler. Louise Pennys berättelse virvlar här iväg i turer som kan tyckas lika osannolika som pojken Laurents berättelser.

BIRGITTA NEY

Louise Penny

Louise Penny. Foto Sigrid Estrada