DET NIONDE BREVET

Jun 14th, 2016 | By | Category: 2016-06 juni, Recension

Omslag till Det nionde brevetAv Catrin Ormestad
Wahlström & Widstrand, 2016
ISBN 978-91-46-23047-2, 367 sidor

Ormestad kopplar samman då och nu i en intrig som visar att mord och thrillerinslag inte alltid är nödvändiga för att skapa spänning. Det kan räcka med att en okänd man stirrar på den åldrande hemmasonen Walter när Lea Höjer, Kommandoran kallad, hon som var den rikaste markägaren på Gräsö i Roslagen, läggs till den sista vilan. Den okände hör inte till de inbjudna när kyrkklockorna ringer och man hör hur bilfärjan från fastlandet anländer. Men han söker senare upp Walter och ber om att få tälta på hans mark. Han frågar också ut grannarna om olika saker. Walter tycker att han verkar bekant från en händelse i mitten av 50-talet då en grupp ”tattare” kom med ett tivoli en sommar.

Catrin OrmestadUr denna början spinner Catrin Ormestad en släkthistoria om en familj med hemligheter, kärlek, försvinnanden, returnerade brev och aldrig utredda bränder. Hon berättar om utflyttade familjemedlemmar, om planer som blev till besvikelser, om en skärgård i förändring och hon gör allt lågmält och med lätt hand. Det betyder inte att hon väjer för de stora existensiella frågorna om livslögner och personers förhållande till ödet.

Illusioner ingår i temat. Varje kapitel inleds med ett citat ur den handbok för trollkarlar som främlingen förvarar i sin bil. En trollkarls uppgift är att bedra sin publik och en bra författare – som Ormestad – gör det också genom att förleda läsaren i lagom portioner. Detta sker genom återblickar och gamla brev som förklarar Leas förhållande till Walter och hans syster och om hur rädsla kan uppenbara sig när främlingar dyker upp. Miljön är utomordentligt väl beskriven, läsaren blir själv något av en öbo, och personteckningarna gör människorna nyansrika, en nödvändighet för identifikation och spänningsskapande. Här finns drag av Strindberg men Ormestad har skapat något annat än en ny Hemsöborna genom att berätta om en del av Sverige som inte längre orkar stå på egna ben. Teknik och globalisering är inte allt.

Journalisten Catrin Ormestad är korrespondent för Svenska Dagbladet i Tel Aviv, Israel, där hon bott i snart tio år. Hon gav 2007 ut reportageboken Gaza. En kärlekshistoria men Det nionde brevet är hennes skönlitterära debut.