DET KOLOSSALA SVAMPMOLNET

Jul 1st, 2014 | By | Category: 2014-07 juli, Recension

Omslag till Det kolossala svampmolnetAv William C. Woxlin
Thot Förlag, 2014
ISBN 978-91-9-801404-4, 167 sid

Det fanns en tid för inte så länge sedan då undergångsscenarier var mycket gångbara, inte minst i explosionsglada amerikanska filmer men också i filmer och romaner som mer inriktade sig på människors reaktioner inför den kommande katastrofen. Undergången brukade bero på att ett främmande objekt närmade sig jorden och att det inte fanns någonting som kunde hindra den död som skulle drabba alla varelser i vår arma värld.
Borlängebon William C. Woxlin, regissör, skådespelare och styrelseledamot vid Dalarnas Författarförbund, använder sig av detta upplägg i sin dystopiska novellsamling Det kolossala svampmolnet.

Tydligen är han intresserad av de faror och utmaningar som finns i yttre rymden. Tidigare låg han bakom musikalen 69 – Det Stora Svenska Rymdprojektet och han har tidigare kommit ut med en diktsamling betitlad Mannen som fanns överallt.

William C. WoxlinI Det kolossala svampmolnet, som är en samling noveller och korta prosastycken är det just en inväntad kollision som ska leda till jordens undergång. Räddningsaktioner planeras men det ser hopplöst ut. Människor försöker tygla sin rädsla genom att utföra vardagliga ting, men ser tecken även i dem. Som den gräsklippande mannen som orsakar märkliga mönster i den. I vissa lägen under läsningen började jag tvivla på att en katastrof är på väg. Menar författaren kanske att undergången finns i människornas sinnen? Något svar får man inte på den frågan.

Här finns ett satiriskt stycke som skämtar med byråkrati som urartar i meningslösa diskussioner men tyvärr förlorar sig författaren även här i sin egen övertro på texten så att den blir alldeles för lång. Detsamma sker i andra texter (möjligen undantaget den korta berättelsen Akutlinjen som handlar om hur självmordsbenägna ska få hjälp att genomföra sina avsikter) vilket jag tycker är lite underligt: en regissör borde känna till en hel del om dramaturgi.

Det är absurt och lite hopplöst och man börjar nästan längta efter att den förbaskade krocken ska inträffa någon gång. I reklamtexten som bifogades boken informeras om att författaren ska regissera och skådespela i Samuel Becketts I väntan på Godot. Kan det möjligen ha med saken att göra.