Nov 17th, 2019 | By | Category: 2019-11 nov, Recension

Omslag till Det innersta rummetAv Jørn Lier Horst
Det innerste rommet, 2018
Översättning Marianne Mattsson
Wahlström & Widstrand, 2019
ISBN 978-91-46-22433-3, inbunden, 368 sidor

I förra boken, Katharinakoden, fick författarens mångåriga huvudpersoner kommissarie William Wisting och hans dotter, journalisten Lina, ta sig an kalla fall. Nu fortsätter detta, men starten är annorlunda: William Wisting kallas till riksåklagaren och ges ett superhemligt uppdrag. En känd socialdemokratisk politiker, tidigare både sjukvårdsminister och utrikesminister, har dött en naturlig död, men i hans sommarstuga har man hittat nio kartonger fyllda med utländska sedlar. Dessvärre är det strax en valkampanj och socialdemokraterna vill förstås inte att en av partiets gamla frontfigurer visar sig tvivelaktig. Alltså en hemlig grupp, där också dottern får plats för att diskret kunna intervjua partifolk och vänner till den döde under täckmanteln att skriva ett porträtt av den döde.

Frågan är förstås var pengarna, ca 80 miljoner norska kronor i dollar, pund och euro, kommer ifrån. Och i grävandet efter detta dyker det upp två kalla fall, till synes utan samband med varandra. Dessutom brinner sommarstugan ner, så något har startat som gruppen inte har koll på. I och med antagandet om kalla fall så kopplas Adrian Stiller, chef för polisens cold case-utredningar, in. Han dök upp i förra boken och jag gissade då på hans återkomst. Alltid tillfredställande när man har rätt.

Det blir en gedigen polisutredning, med journalisten Line i en ovanlig och lite otrevlig roll som journalisten som inte får publicera sig. Läsaren följer polisens jobb, det är gediget och spännande med några mer spektakulära inslag och mer dramatik i slutscenerna.

Jag gillar far och dotter Wisting, men detta är kanske inte det bästa av deras fall, även om det är en mycket god inledning. Lyckligtvis har kommissarie Wisting sådan pondus att hans poliskolleger inte frågar vidare när han vägrar svara.

För oss Wisting-fans måste är boken nödvändig, men för den som inte läst andra börja hellre med någon av de tidigare.

LEIF-RUNE STRANDELL

Jørn Lier Horst