DET HEMSÖKTA JAPAN

Mar 16th, 2020 | By | Category: 2020-03 mars, Recension

Omslag till Det hemsökta JapanAv Lafcadio Hearn
Noveller i urval i översättning av Walborg Hedberg, Thomas Warburton och Jonas Wessel
Hastur förlag, 2019
ISBN 9789186835309, 230 sidor

Lafcadio Hearn kom till Japan 1890. Han slog sig ned där, med tiden som ingift i och adopterad av en samurajfamilj. På den tiden hade få västerlänningar skrivit om den japanska kulturen och historien, och Hearn gav ut ett antal böcker om sitt nya hemland fram till sin död 1904.

Lafcadio HearnBakom sig hade Hearn ett oroligt liv med en barndom i Dublin, skolgång i England och hundår som diversearbetare och journalist i USA. Efter att ha sett åtskilligt av den moderna världens inhumana sidor verkar Hearn ha tytt sig till det som han uppfattade som tidlöst, genuint och mänskligt i den japanska traditionen. Det må ha varit en idealisering. Resultatet blev en ändå serie sympatiska, lätt kåserande och humanistiska berättelser om allt från mordiska andar och likryttare till hemlösa hundar och firandet av traditionella högtider på den japanska landsbygden.

Flera av dessa berättelser har tidigare getts ut förut på svenska. När Hastur förlag nu samlar ett urval av dem så är det med betoning på spökhistorierna, som trots det uppenbara effektsökeriet smälter ihop med de andra delarna av författarskapet. Även bland människoätande gastar och annat oknytt verkar Hearn mera ha sökt tillhörigheten i en lång tradition än de braskande inslagen i enskilda berättelser. Hellre tar han på sig rollen som trygg återberättare än som oroväckande gestaltare av hot och skräck. Stämningsmättat och underhållande är det i varje fall. Ta bara historien om de självständiga gasthuvuden som studsar omkring på nätterna och nafsar efter några tuggor människokött som garanterar dem evigt liv. Eller berättelsen om pojken som ritar katter med förmågan att bli levande nog att slita sönder en enorm spökråtta i ett hemsökt tempel.

Som så ofta är det ändå människan som framstår som mest skrämmande i boken. Alldeles innan Hearns död hade Japan gått in i ett segerrusigt tillstånd efter att ha nedlagt den ryska stormakten i krig. I ett reportage beskriver han hur vardagslivet genomsyras av militarismen och nationalismen. Silkesklänningar för nyfödda flickor pryds med färgstarka bilder av exploderande ubåtsminor, stormningar av fort och attackerande torpedbåtar. Småpojkar leker med ryska soldathuvuden i lera och att deras mödrar bär underkläder med krigsmotiv. Hearn undrar stillsamt vilka moraliska konsekvenser som hans nya hemland skulle dra av ett fullskaligt nationellt nederlag. Några decennier senare, efter två atombomber, skulle den frågan få ett svar.

PÄR ALEXANDERSSON