DET HEMLIGA MANIFESTET

May 4th, 2010 | By | Category: 2010-2, Recension

Omslag till Det hemliga manifestetAv Tom Rob Smith
The Secret Speech 2009
Översättning: Karin Andrae
Norstedts 2010

Scenen är Sovjet under 1950-talet, under den omvälvande tiden efter Stalins död. Chrustjev signalerar reformer, och gamla maktmönster sätts under luppen. Säkerhetspolisen förlorar greppet om situationen ett tag och får ta plats på de förföljdas och torterades sida, tills situationen återigen vänder. I röran uppstår anarki och en sorts maktens hela havet stormar.

Leo Demidov leder nu Moskvas mordrotel, men var tidigare officer i säkerhetspolisen. Som sådan infiltrerade han och avslöjade en grupp i det mångdubbelbottnade spelet om makt, en grupp som leddes av Lazar och Anisja. Denna händelse kommer sedan att bilda bakgrund till Leos fortsatta historia: Han möter långt senare Anisja i en annan skepnad – hon har blivit ledare för ett av Moskvas kriminella, underjordiska gäng och söker hämnd för det som hände tio år tidigare.

Anisja – nu under namnet Fraera – kidnappar en av Leos döttrar och begär att han ska befria hennes man, som sedan länge sitter fånge i ett läger i Sibirien. Även hans hustru, Raisa, är tillfångatagen och måste befrias.

Kommen ungefär så här långt i berättelsen är allt gott och väl: Upptakten är bra med lagom information för att gradvis bygga upp intrigen, tidsbyten varvas, de viktiga personerna presenteras, den brutala och destruktiva miljön i Moskva gestaltas bra; romanens drivkrafter blir synliga och är rimliga.

Men därefter, när Leo begivit sig ut på sin odyssé för att försöka rädda sin familj, blir det helt enkelt för mycket av det goda. Leo besegrar de mest osannolika faror, gör omänskligt stora bedrifter och då förlorar han gradvis sin mänsklighet och därmed det intresse vi hyser för honom. Han förlorar i trovärdighet i bokens andra halva, då den ena bedriften är mer osannolik än den andra. Som om det inte vore nog med gulag och Moskvas säkerhetspolis, tar han slutligen en sväng till Budapest under kulmen på den ungerska revolutionen.

Att läsa den här boken är som att se en amerikansk dussinactionfilm – pangandet tar aldrig slut. Dan-Brown-varning!

KERSTIN WALL

Tom Rob Smith. Foto Jerry Bauer