Mar 2nd, 2017 | By | Category: 2017-03 mars, Recension

Omslag till Det hemliga brödraskapet från WienAv Ingar Johnsrud
Wienerbrorskapet, 2015
Översättning Per Olaisen
Albert Bonniers förlag, 2016
ISBN 978-91-0-015647-3, inbunden 461 sidor

Norrmannen Ingar Johnsrud debuterar som romanförfattare med thrillern Det hemliga brödraskapet från Wien. Johnsrud, som är född 1974 i Oslo, har under många år arbetat som journalist. Bland annat har han varit korrespondent i Sverige för tidningen Verdens gang och bevakade under den perioden det så kallade Knutbydramat, mordfallet i en extrem religiös sekt.

Erfarenheterna från Knutbydramat har Johnsrud utnyttjat till handlingen i sin debutroman, som inleds med en blodig attack mot medlemmarna i den slutna sekten Guds ljus på deras ensliga gård Solro. Men den religiösa gruppen är bara ett av flera teman som flätas samman i det komplicerade intrigbygget. Attentatet uppfattas till att börja med som ett islamistiskt terrordåd, och det är först efter hand som polisens utredningsarbete visar att det bakom brottet ligger högerextrema krafter med trådar till den både den politiska eliten och in i polisens egen ledning. Här påminner Johnsruds thriller om Anne Holts senaste roman Offside. Även den inleds med ett attentat, som först ser ut som om ett islamistiskt dåd, men till sist visar sig härröra från en okänd högerextrem norsk grupp.

En annan berättelse i romanen utspelar sig under andra världskriget. Den utgår från ett hemligt rasbiologiskt forskningssällskap med rötter i trettiotalets Europa och följer hur några av sällskapets medlemmar hamnar på olika sidor under andra världskriget. Sällskapets grundare ställer sig och sin forskning i nazismens tjänst genom bestialiska medicinska experiment på krigsfångar. Detta sällskap har gett namn åt romanen, Det hemliga brödraskapet från Wien, och det är därför ingen överraskning för läsaren när det visar sig att det finns ett direkt orsakssammanhang mellan medlemmarna i det gamla rasbiologiska sällskapet och de nutida händelserna i sekten Guds ljus. På vägen till den insikten inträffar en rad dramatiska och blodiga dåd, och många ansträngningar görs från olika håll för att försvåra polisutredarnas arbete.

Boken är upplagd som en traditionell polisroman i den meningen att berättelsen drivs framåt genom att vi som läsare får följa en liten grupp chefer och medarbetare inom det norska polisväsendet. I centrum står Fredrik Beier, en medelålders utredare som genom en rad personliga motgångar har förvärvat en desillusionerad attityd till både sitt arbete och sitt olyckliga privatliv. Han representerar med andra ord en polisprofil som varit vanlig i den skandinaviska deckarlitteraturen alltsedan Martin Becks dagar, men författaren har mejslat ut sin huvudkaraktär så omsorgsfullt att han faktiskt blir både trovärdig och intressant.

Fredrik paras av sin chef ihop i utredningsarbetet med en ung specialist från säkerhetspolisen med iranska rötter, Kafa Iqbal. Tillsammans lyckas dessa två omaka poliser till slut lösa gåtan bakom de många morden och knyta ihop de olika trådarna i historien, trots att de periodvis motarbetas till och med av sin egen chef i arbetet. Båda utsätter sig för livsfara i jakten på den osannolikt monstruösa mördaren, som slutligen övermannas och oskadliggörs.

Johnsrud har byggt upp sin thriller på det sätt som på senare år blivit det vanligaste i skandinavisk spänningslitteratur, med korta kapitel, som växlar mellan olika miljöer och perioder, och med många oväntade vändningar och actionscener. Men på en punkt skiljer han sig från mängden. I romanens upplösning presenterar polisledningen vid en presskonferens en officiell version av händelseförloppet som vi läsare vet är helt osann. Och vem som är hjärnan bakom de bestialiska dåden är oklart till och med för de utredande poliserna Fredrik och Kafa. Vilken tur då för oss läsare att Ingar Johnsrud deklarerat att Det hemliga brödraskapet från Wien är första delen i en planerad trilogi om poliserna Fredrik Beier och Kafa Iqbal. Nummer två i serien heter Kalypso och har redan kommit ut i Norge. Vi ser fram emot att få återknyta bekantskapen med ett lovande nytt författarskap och ett spännande och udda deckarpar.

LENA LUNDGREN

Ingar Johnsrud

Ingar Johnsrud. Foto Jarli & Jordan Foto