Oct 17th, 2012 | By | Category: 2012-10 okt, Recension

Omslag till Det här är filmAv Philip Kemp (red)
Förord av Mårten Blomkvist (bilden nedan)
Cinema. The Whole Story 2012
Översatt av Katarina Sjöwall Trodden och Thomas Andersson
Norstedts 2012
ISBN 978-91-1-304335-7, 576 sid

Detta är både ett uppslagsverk och en roande och spännande historielektion i den rörliga bildens framväxt sedan bröderna Auguste och Louis Lumière på 1890-talet i franska Lyon utvecklade en kamera för detta och blev två av filmhistoriens första filmskapare. Deras första filmsnutt från 1893 visade hur arbetare lämnade brödernas fabrik.

Mårten BlomkvistSedan dess ha det gått undan. Tekniken utvecklades snabbt och filmskaparna kom att åstadkomma en världsomspännande industri som tillverkade spelfilm – från början stum och utvecklad ur scenkonsten – som fick människor att skratta, gråta och rysa. Det tog bara 20 år från det Lumières förstlingsverk visades för en förstummat publik till dess filmer producerades och visades på nästan alla kontinenter. Därmed fick alla människor, även de mindre bemedlade, möjlighet att ta del av världslitteraturens (och för all del andra) verk förvandlade till teater på celluloid. Redan från början kunde man få se dramer, melodramer, fantasy, skräck och science fiction.

3D kom redan 1914 och försvann för en tid för att nu ha återkommit igen. Storslagna naturscenerier kunde visas fram i Cinemascope och annan vidfilm. Man kan gott påstå att filmen förändrade människans syn på världen och bidrog kraftfullt till samhällsutvecklingen.

Det här är film är ingen bok man läser på en kaffekvart. Den är omfångsrik och jag tror faktiskt att man skulle kunna bli filmskapare själv efter att ha studerat den noga. Filmer som de många författarna visar fram från olika tidsepoker och olika genren dissekeras och man får kännedom om kameraarbete, ljud- och ljussättning och små glimtar av regissörens arbete.

Här berättas om de stora regissörerna och man får en hum om varför de blivit just stora regissörer. Man får veta lite mer än man visste tidigare om manusarbete och hur det kommer sig att vissa skådespelare blir stjärnor.

Boken är tydligt skriven för en engelskspråkig publik men den ger exempel på filmskapande i många länder. Hollywood är stort, men Europa finns med liksom Asien, Afrika och Sydamerika.

Många banbrytande filmer beskrivs kortfattat med dess innehåll och vissa nyckelscener visa fram på ett rätt pedagogiskt sätt. Det är kul att bli påmind om filmer man sett och kanske inte minns allt av. Finns det något att gnälla över skulle det möjligen vara att de affischer som avbildas – och det är en hel del av bokens elvahundra illustrationer – kommer från ursprungslandet. Det skulle ha varit intressant att se hur filmerna presenterades för en svensk publik. Men det är en randanmärkning mot ett bokverk som är förbluffande genomarbetat.