DET GERMANSKA SPÅRET En västerländsk litteraturtradition från Tacitus till Tolkien

Nov 13th, 2017 | By | Category: 2017-11 nov, Recension

Omslag till Det germanska spåretAv Lars Lönnroth
Natur och Kultur, 2017
ISBN 978-91-27-15163-5, 182 sidor

Lars Lönnroth för oss i denna kunskapstäta litterära karta från antikens Tacitus hans texter om de vilda germanernas muntliga diktning till de norröna sagor som ”kulminerade” med Eddan och de germanska berättelserna om Beowulf, hjälteeposet Nibelungensången, dess påverkan på kompositörer som Richard Wagner, de nationalsocialistiska författarna till J.R.R. Tolkien och därifrån senare fantasyförfattare som George R.R. Martin och TV-dramatikerna David Benioff och D.B. Weiss. Jag har alltid trott att de isländska sagorna var mycket hedniska men Lönnroth påvisar i Det germanska spåret att de är mycket påverkade av kristendomen till och med redigerade hos kristna skrivare i ett isländskt kloster.

Begreppet ”german” känns besudlat efter det Hitlers tusenårsrike som varade i tolv år. Men det handlar egentligen om en språkgrupp där olika folkgruppet talade olika varianter av germanska språk och egentligen hade mycket få likheter med den nazistiska idealiseringen av germanerna.

Lars LönnrothProfesssor emeritus Lönnroth är sällsynt kunnig när det handlar om äldre nordisk litteraturhistoria. Han har forskat om de isländska sagorna och de båda eddorna (han har nyligen nyöversatt Eddan) i större delen av sitt liv varför det är svårt att tänka sig en bättre vägledare när det gäller den litteraturen – och vägen fram till den. Man får veta mycket om den fornengelska, forntyska och fornsaxiska diktningen, germanska sagoteman och dess upphovsmän. Och hur dessa arketypiska verk hamnat hos populärlitteraturen och andra kulturella uttryck.

Han berättar också om hur de mer eller mindre missbrukats. 1811 bildades Götiska förbundet i Stockholm för att främja ”de Gamle Göthers sagor och Häfder” och medlemmarna skulle anta ett fornnordiskt namn. Författaren Erik Gustaf Geijer kallade sig till exempel Einar Tambaskjälfver när han framträdde framför sina fränder och hälsade dem med ett fornnordiskt ”Hej!” Det är från denna korta, lite snurriga epok som vikingahjälmar med horn härstammar. Medlemmarna drack nämligen sina drinkar ur just horn.

Lönnroth tar också upp senare tiders fascination för fantasy, åtminstone det slag som introducerades av Tolkien. Hans Midgård är otvivelaktigt inspirerad av det germanska även om det också finns andra ingredienser. Vi får veta mycket om idéerna bakom de stora berättelserna och hur de både urvattnats och bestått.

Lars Lönnroth är professor emeritus i litteraturvetenskap och har skrivit flera böcker om fornnordisk litteratur. Han har också översatt Den poetiska Eddan och flera isländska sagor.