DET FJÄRDE OFFRET’

Jun 26th, 2011 | By | Category: 2011-6 juni, Recension

Omslag till Det fjärde offretAv Mari Jungstedt
Albert Bonniers 2011
ISBN 978-91-0-012582-0, 350 sid

Det här är en rappt berättad historia om flera otäcka mord, berättelser med flera parallella skeenden där människor av flera samhällsklasser möts mot slutet. Jungstedt har vid det här laget skrivit rätt många kriminalromaner och, tyvärr, det märks att rutinen satt in. Tekniken finns, den är oantastlig, men det känns som om arbetet blivit oengagerat.

Det betyder inte att läsaren har tråkigt. Här finns många personer som blir ett tvärsnitt av det svenska (kriminella?) samhället och det flyter en hel del blod. Dessutom finns en del blinkningar till annan litterär kriminalitet, inte minst kommissarie Beck, och allt är skrivet som en synopsis till de filmer som nu blivit vanliga efter Jungstedts böcker.

Här är kriminalkommissarien Anders Knutas personliga liv i utförsbacken. Han lockas erotiskt av en kvinnlig kollega sedan hans hustru blivit rejält trött på honom. Men han begraver sig i arbete och sådant är det gott om. Efter ett rån i Klintehamn på Gotland hittas en av deltagarna mördad och spåren leder till ett motorcykelgäng – och dessutom hittar man kopplingar till ett gammalt morddrama där en hel familj strök med.

Här finns droger, hämndlystnad och de personer man känner igen från tidigare böcker. Mari Jungstedt skissar kommissarie Knutas, hans medhjälpare och TV-journalisten Johan Berg och hans geniala fotograf Pia Lilja i med ett abrupt språk i korta kapitel. Man får veta vad som hänt i tidigare romaner och undrar ibland över vad det kan ha med saken att göra. Är det relevant eller lägger hon ut villospår?

Man får veta en del om dem som drabbas av brott men det visar sig att förövarna också är ett slags offer. Lite av detta sociala patos hittar man i berättelsen om rånare Terese vars eländiga uppväxt tycks driva henne mot undergången trots att det finns möjligheter till ett annat liv.

Jag har läst flera böcker av Jungstedt och sällan blivit riktigt missbelåten. Egentligen är jag inte det nu heller, men det finns i Det fjärde offret ett slags trötthet som jag inte väntat mig. Kanske känner hon sig styrd av sitt tyska filmbolag eller av att hon sålt nästan två miljoner exemplar av sina historier i tjugo länder. Hon har skrivit betydligt bättre böcker än denna nionde roman. Vilket inte betyder att hon är en obegåvad författare, inte alls.

LOTTA MAGNUSSON

Mari Jungstedt

Mari Jungstedt. Foto Anna-Lena Ahlström