Sep 17th, 2020 | By | Category: 2020-09 sep, Recension

Gary L Stewart. Foto Tobi GomezAv Gary L. Stewart och Susan Mustafa
The Most Dangerous Animal of All, 2014
Översättning Susanne Andersson
Harper Collins Noridc AB, 2020
ISBN 978-91-509-4870-7, 392 sidor

Gary L Stewart är biträdande chef för ett industrisaneringsföretag i Louisiana i USA. Han började föra dagbok där han dokumenterade varje detalj i sökandet efter sin biologiska far och sin egen identitet. Det blev grunden till Det farligaste djuret av alla, skriven tillsammans med författaren och journalisten Susan Mustafa och som sex år senare nu kommit i svensk översättning.

Gary L. Stewart var ett spädbarn när han hittades övergiven i en trappuppgång i New Orleans. Nästan 40 år senare fick han ett brev som var adresserat till hans adoptivföräldrar. Det var från hans biologiska mor. Han började umgås med henne och blev alltmer nyfiken på sin biologiska far. Gary bestämde sig för att ta reda på honom och tolv års envis letande i myndighets- och tidningsarkiv och många intervjuer ledde till slut fram till sanningen. Allt tydde på att hans biologiska far var Zodiakmördaren – en ökänd seriemördare som var aktiv i Kalifornien under 1960-talet och har kunnat kopplas till fem brutala mord på kvinnor. Hans identitet förblev ett mysterium och sökandet efter honom lades ner. Det blir Gary som finner den man som var hans far och troligen var Zodiakmördaren.

Författaren har skrivit en fascinerande true crime-berättelse om sökandet av sitt ursprung och framför allt om vem som var hans biologiske far. Han målar upp en bild av faderns liv från en intelligent och olycklig pojke till en man fylld av ilska och hat. Fadern var pedofil och våldsam och gäckade hela tiden polisen med brev och kodade bilder. Gary L. Stewarts envishet gör att han lyckas med det som polisen inte klarat av, nämligen att identifiera en seriemördare. Det farligaste djuret av alla är en ovanlig och gripande memoar.

Gary L Stewart

Gary L Stewart. Foto Tobi Gomez