Dec 3rd, 2012 | By | Category: 2012-11 nov, Recension

Omslag till Det dyrbaraAv Linn Ullmann
Det dyrbare 2011
Översatt av Ann-Marie Ljungberg
Bonniers 2012
ISBN 978-91-0-012984-2, 327 sid

Det dyrbara är Linn Ullmanns femte roman, en mångfasetterad äktenskapshistoria, släkthistoria och kriminalhistoria. Allt detta på en gång och med en underfundig humor. Äktenskapet mellan författaren Jon och den hårt arbetande kökschefen Siri verkar vara i upplösning. Han som tidigare skrivit två delar av en tänkt trilogi är närmast oförmögen att komma igång med skrivandet. Siri håller på att jobba ihjäl sig med sina två restauranger. Han känner sig bevakad av Siri och börjar få nog av hennes missnöje. Hon lider av hans alla otohetsaffärer och går igenom hans mejl och sms. Där upptäcker hon att hennes man till andra kvinnor använder orden hon trodde han bara sa till henne. Att han sviker med kroppen är inte det värsta utan att han gör det i språket. De två döttrarna har ingen riktigt tid med. Siris 75-åriga mor, Jenny, som varit nykter i mer än tjugo år, har precis börjat dricka igen.

Familjen bor i radhus i Oslo, men somrarna tillbringar man utanför storstaden hos Siris mor. Högst upp i svärmoderns hus har Jon sin egen lya där han i lugn och ro ska få skriva utan att bli störd av barnen. Det äkta paret har nämligen ordnat med en barnflicka, 17-åriga Mille, för sommaren. Döttrarna gillar Mille och det gör deras pappa också. Siri märker hur Mille svärmar för Jon som känner sig smickrad av den unga flickan intresse.

Under den stora födelsedagsfesten för Jenny försvinner Mille spårlöst. Två år senare hittar några pojkar hennes kropp nergrävd i skogen. Minnena från sommaren med barnflickan tränger sig på och alla undrar vem som mördade henne.

Linn Ullmann har hyllats för sina tidigare romaner och det kan man förstå. Hon har ett språk som gör att läsaren glider fram genom handlingen. Ändå är det distinkt och med överraskande vändningar. Karaktärerna vänder hon skoningslöst ut och in på. Men det hindrar inte att författaren hyser en varm känsla för sina skapelser. Det dyrbara – kan det vara att trots svek förlåta och fortsätta att älska?

MONICA LINDSTRÖM

Linn Ullmann

Linn Ullmann. Foto Adrian Øhrn Johansen