DET ÄR NÅGOT SOM INTE STÄMMER

Nov 10th, 2015 | By | Category: 2015-11 nov, Recension

Omslag till Det är något som inte stämmerAv Martina Haag
Piratförlaget, 2015
ISBN 978-91-642-0381-6, 195 sidor

Blev färdig med boken på Martinas namnsdag 10 november och håller nog inte med om att det inte stämmer. Det stämmer alltför väl. Två år efter att hennes äktenskap med Erik Haag tog slut (han blev ihop med sin TV-kollega Lotta Lundgren i Historieätarna i stället) tar hon sin chans att hämnas i en 195-sidig roman. Här heter visserligen personerna Petra, Anders och Klara Bohman men alla som läst Se & Hör och de övriga blaskorna i skvallergenren vet naturligtvis vilka det handlar om.

Fast det ska erkännas att det är en rätt spännande berättad hämnd. Paret som det slog lyckognistor om, paret som vann På Spåret 2012 och svenska folkets applåder blir i sin bokliga pseudonymform något annat. Vanliga men egentligen rätt egoistiska och aningen cyniska personer. Anders är naturligtvis värst, ty detta är en partsinlaga.

Martina HaagDock måste sägas att Haag är en begåvad författare som lyckas göra om sin egen tragedi till något som kan kännas allmängiltigt.  Kärlek, svek, uppbrott – det händer varje dag i det avlånga landet. Följden brukar bli att den förfördelade anser att allt är den andres fel, själv har minsann han/hon gjort allt för att lappa ihop förhållandet. Om inte annat så för barnens skull. Så beskriver också Haag sitt trauma. Oron när hon får en aning om att maken är otrogen – han vill inte ligga med henne – börjar hon få panik, tar sig in i hans dator och hittar mejlen som bekräftar misstankarna.

Boken är skriven ur två vinklar som egentligen belyser samma sak. Huvudpersonen, den kända författaren Petra tar ett tillfälligt treveckorsjobb på den lilla turistanläggningen Ràhnukka dit man bara kan komma med helikopter eller apostlahästar. Avsikten är att sitta i fjällvärldens enslighet och skriva en bok innan förskottet för den tar slut. Man får vara med om stadstösens anpassning till naturen och turisterna och man får läsa den bok hon arbetar med, den som ska förklara vilket helvete den skilsmässa som hon lagt bakom sig har varit.

Haag kom tydligen fram till att detta inte räckte så det har tillkommit en nätt liten spökhistoria om en farlig sjö där en tragedi inträffat. Naturligtvis måste Petra dit och mötet med sjön och simturen över den blir något av en vändning.

Lappland tycks vara något av ett önskelandskap för Haag. Den bioaktuella filmen Glada hälsningar från Missångerträsk (byggd på boken med samma namn) utspelar sig också där. Det är något som inte stämmer är ingen glad hälsning utan en lite bitter nyckelroman som inte saknar förtjänster.

INGER STRANDBERG