DET ANDRA ANSIKTET

Jun 16th, 2016 | By | Category: 2016-06 juni, Recension

Omslag till Det andra ansiktetAv Mari Jungstedt
Albert Bonniers Förlag, 2016
ISBN 978-91-0-013901-8, 376 sidor

Det andra ansiktet är Mari Jungstedts trettonde bok om kriminalkommissarie Anders Knutas och den utspelar sig likt hennes tidigare romaner på Gotland, närmare bestämt den idylliska lilla orten Ljugarn vid havet som ännu sover sin vintersömn i väntan på sommarens turistinvasion.

Där hittas den välkände konstnären Henrik Dahlman och flerbarnsfadern död och fastkedjad med handbojor i sin säng i sommarstugan – absolut ett mord som får Visbypoliserna att utgå ifrån att dödsfallet har med sex att göra.
Journalisten Johan Berg får nys om det hela och återkommer till ön för att spana på egen hand, vilket visar sig inte vara direkt tillrådigt.

Intrigen tätnar när ett mord med likartat modus operandi inträffar på fastlandet.

Det är lätt att följa Mari Jungstedts intentioner, hon följer dem från bok till bok. Knutas och kollegan Karin Jacobsson har ett kärleksförhållande som sätts på prov genom de svårigheter mordutredningen innebär. Samtidigt låter författaren läsaren få förståelse för de olika personerna genom tillbakablickar. Inte minst mördaren och dennes bakgrund ges belysning och får läsaren att åtminstone delvis begripa de bakomliggande motiven. Dock skulle jag tro att en aktiv deckarläsare rätt tidigt anar vem gärningspersonen är.

Jungstedts språk är som alltid lätt och ledigt – man märker väl hennes gedigna journalistiska bakgrund – och personerna mejslas fram enkelt och rättframt med fokus på deras relationer. Tretton böcker om samma huvudperson och i stort sett samma geografiska område är dock en svår utmaning. Nyhetens behag försvinner efterhand och det går också att skönja en viss trötthet hos författaren.

Men att hon är framgångsrik inom sitt gebit går inte att förneka. Sedan debuten med Den du inte ser 2003 har Jungstedts böcker getts ut i tjogtalet länder och sålt i cirka fyra miljoner exemplar enbart i Sverige. Hennes romangestalter har också förevigats i fyra långfilmer med samlingstiteln Kommissarien och havet (Der Kommissar und das Meer) som därefter klipptes om till en tyskproducerad TV-filmserie om tretton avsnitt. Mari Jungstedt är född 1962.

BARBRO LINDBORG

Mari Jungstedt

Mari Jungstedt. Foto Caroline Andersson