DEN VITA DÖDEN

Feb 11th, 2010 | By | Category: 2010-1, Recension

Omslag till Den vita dödenAv Björn Hellberg
Inläst av Torsten Wahlund (6 CD, ca 7 tim)
Earbooks 2009

Björn Hellberg är en av Sverige främsta tennisexperter, har skrivit ett stort antal deckare och har genom bevisad allmänbildning hamnat som domare i TV:s På spåret innan någon kom på att programmet måste föryngras. Hellberg kan  tennis och dess historia och det känns som om hans drift att berätta den har fått honom att skriva Den vita döden.  Man känner igen hans stil – han är troligen den sirligaste deckarförfattare Sverige har för närvarande.

Tyvärr breder sirligheten ut sig väl mycket. Alla, oavsett ålder och bakgrund, talar likadan, det vill säga smått litterärt med massor av inskjutna bisatser, vilket nästan blir komiskt, något som författaren knappast kan ha avsett. Här borde någon förlagsredaktör på Lind & Co, som gav ut pappersboken, ha reagerat. Torsten Wahlunds sonora stämma mildrar intrycket något, men inte ens han kan ta bort Grönköpingsintrycket.

Den vita döden har vid sidan av tennisberättelsen en mordstory som inte direkt är fräsch. Däremot känns miljöerna levande, förmodligen beroende på att det mesta utspelas på platser där Hellberg rört sig under många tennissäsonger.

Storyn då? En katt- och råttalek som emanerar från ett tennisläger som bokens huvudpersoner deltog i för 18 år sedan. Av någon anledning dör några av dem på sätt som romanens protagonist, journalisten och författaren Kim Stockman, börjar grubbla över. Polisen anser att dödsfallen är självmord, men tillsammans med en pensionerad kriminalare börjar Stockman utreda saken. Samtidigt har hon fått uppdrag att skriva tennisens historia, något som Hellberg tar som ursäkt för att föra in tennisfakta och anekdoter titt som tätt.

Historien går rätt sakta och försiktigt fram utan att för den skull bli tråkig. Trots mitt bristande intresse för tennis och andra sporter är berättelserna i berättelsen skojiga att lyssna till. Det här är inte Hellbergs bästa deckare av de 18 han tillverkat, troligen har förlaget eller någon annan påtryckare fått honom att utnyttja sina kunskaper (och sin TV-kändisstatus) att välja ett ämne som han av naturliga skäl inte har riktig distans till.

Torsten Wahlund

Torsten Wahlund