Apr 7th, 2016 | By | Category: 2016-04 apr, Recension

Omslag till Den violetta dödenAv Gustav Meyrink
Der violette Tod, 1913
Översatt av Heidi Hafvervik
Hastur Förlag, 2016
ISBN 978-91-86835-25-5, 186 sidor

Den österrikiske skräckförfattaren Gustav Meyrink (egentligen Meier eller Meyer) är nog mest känd sina romaner, inte minst för debuten Golem som han skrev 1914 och först gick som följetong i Die weissen Blätter och kom i bokform året därpå. Meyrink, som levde mellan åren 1868 och 1932, byggde romanen på den judiska legenden om hur mystikern Rabbi Loew skapade en konstgjord människa av lera vid floden Moldau år 5340 i den judiska kalendern (enligt vår tideräkning 1580) och genom en formel fick varelsen att leva. Han kunde också göra sin skapelse livlös igen, men en gång glömde han att göra det vilket fick hans övernaturligt starka Golem att löpa amok i den judiska staden. Denne Loew fanns i verkligheten och berättelserna om honom kom i tryck på 1700-talet.

Gustav MeyrinkMen Meyrink blev först känd som novellförfattare (debuterade 1901) och Hastur förlag har nu gett ut en samling noveller för första gången på svenska. Mycket av det han skriver har ockulta inslag, vilket har en bakgrund i sig: när han var 24 år bestämde han sig för att begå självmord. Just som han skulle avlossa pistolen trycktes en broschyr in under dörren. Den hade titeln Livet efter döden och den räddade litteratören till båtnad för hans läsare.

Fast allt det spiritistiska förde inte gott med sig. 1899 grundade han och en vän banken Meier & Goldenstern men bara tre år senare anklagades han för bedrägeri eftersom han använt spiritism i verksamheten. Han hamnade i fängelse och banken gick under. Den knäckte bankiren lämnade Prag för Wien och gifte sig. Till Prag återvände han bara en gång, men använde staden som inspirationskälla i sitt skrivande. Detta märks allra bäst i romanerna Golem och Valborgsmässa.

Till att börja med innehöll hans berättelser ett stort mått av samhällssatir men förändrades så småningom mot det mer mardrömslika och profetiska stycken som verkar tillkomna i något slags hallucinatoriskt rus.

Allt han skrev föll inte heller makten i smaken. Flera av tidningarna där han medverkade blev indragna. Året efter hans död kom Hitler till makten i Tyskland och Meyrink uppskattades inte alls av det nya styret. Under bokbålen 1933 blev både Golem och berättelsesamlingen Des deutschen Spießers Wunderhorn brända.

Urvalet i denna samling ger intressant insyn i en författares tankar om samtiden och de samhällsinfluenser som grasserade under de första årtiondena efter förra sekelskiftet.

ÅSA PETTERSSON