DEN TUNNA BLÅ LINJEN

May 15th, 2017 | By | Category: 2017-05 maj, Recension

Omslag till Den tunna blå linjenAv Christoffer Carlsson
Piratförlaget, 2017
ISBN 978-91-642-0512-4 , 363 sidor

Först trodde jag att detta skulle bli ytterligare en bok om terroristbekämpning och flyktingproblematik men detta visar sig bara vara lite bakgrundsfärg för året 2015 då boken utspelar sig och då den melankoliskt lagde polisen Leo Junker får en gammal mordutredning i knät. Det gäller ett ännu olöst spaningsmord på en prostituerad och det visat sig ha anknytning till en person som tidigare figurerat i bokserien, som nu avslutas med den fjärde boken som heter Den tunna blå linjen.

I den omorganiserade polismiljön kämpar Junker och hans sidekick Gabriel Birck enligt den gamla regelboken där inre spaning är minst lika viktig som yttre för att få fram ledtrådar. Förhör redovisas, vittnens berättelser jämförs och nagelfars i beaktande av vad kriminalteknikerna fått fram. Detta är något som Christoffer Carlsson kan på sina fem fingrar i egenskap av doktor i kriminologi.

Kan en roman som berättar om polisarbete i kontorsmiljö bli spännande. Ja, faktiskt. Den saknar visserligen thrillermoment och häftiga våldsinslag men får i stället fram en inre spänning till och med i pappersvändandet. Det har blivit en polisroman i ordets verkliga mening där poliserna mer framställs som tjänstemän som följer utstakade rutiner än som actionhjältar. Sympatiskt blir det och dessutom kan en initierad deckarläsare le åt de många, ofta lite dolda, hänvisningarna till Carlssons tidigare kolleger i författarfacket.

Terroristhotet finns med i bakgrunden i en stor del av berättelsen men ganska nedtonat. Det är utredarnas slit med det sedan fem år kalla mordet på Angelica Reyes som dominerar. Allt beskrivs dessutom med ett rappt flytande språk som är skenbart enkelt. Personporträtten, inte minst det om huvudpersonen, ges ett ovanligt djup.

Serien om Leo Junker har uppmärksammats positivt av både läsare och kritik. Den innehåller följande titlar:
Den osynlige mannen från Salem, 2013, som samma år prisbelönades av Svenska Deckarakademin.
Den fallande detektiven, 2014.
Mästare, väktare, lögnare, vän, 2015.
Den tunna blå linjen, 2017.

Men Carlsson, född 1986 i Halmstad, har skrivit annat också. Han debuterade med romanen Fallet Vincent Franke 2010, doktorerade på avhandlingen Continuities and Changes in Criminal Careers och har skrivit ungdomsdeckaren Oktober är den kallaste månaden som belönade med barn- och ungdomspriset Spårhunden 2016.

BJÖRN ENMAN

Christoffer Carlsson

Christoffer Carlsson. Foto Ulrica Zwenger