DEN TREDJE RÖSTEN

Nov 7th, 2013 | By | Category: 2013-11 nov, Recension

Omslag till Den tredje röstenAv Cilla och Rolf Börjlind
Norstedts 2013
ISBN 978-91-1-305312-7, 464 sid

Paret Börjlind är drivna författare när det gäller att åstadkomma filmmanus (Beck, Graven, Morden, Jönssonligan med flera) och man märker deras hantverksskicklighet även när de skriver romaner. De skriver så att man får bilder i hjärnan medan man läser och som så många andra författare av kriminallitteratur förankrar de berättelsen i aktuella händelser. Därför är det inte förvånande att både den tidigare Springfloden (2012) och nu Den tredje rösten är påtänkta för en TV-serie.

Persongalleriet med den uppåtsträvande förre polisen Tom Stilton och den stolta Olivia Rönning i spetsen är intressant, i synnerhet som författarparet ger oss smakbitar som efterhand blir större. Jag har sett att det förekommit klagomål på språket, men det håller jag inte med om. Det är reportageartat och korthugget, något som ger driv och effektivitet, inte minst i replikskiftena som kan verka avhuggna men ändå innehåller framåtriktad information.

Cilla och Rolf BörjlindDet handlar givetvis om brott och kriminallitteraturens mening är, enligt min nyligen avlidne vän Jan Ekström, att skapa spänning och eftertanke samt spegla det samhälle där brottet utspelar sig. Det har paret Börjlind tagit ad notam. De utnyttjar den trogna dramaturgidevisen ”hur ska det gå, hur ska det gå” med stor skicklighet för att skapa spänning där spänning behövs. Det är raka puckar, man behöver inte vänta på att komma in i historien. Och i sann Sjöwall–Wahlöö-anda finns lagom mycket samhällskritik för att balansera rafflet.

Historien pendlar mellan ett styckmord på en kvinnlig cirkusartist i Frankrike och ett fingerat självmord på en tullare i Sverige. Ofta brukar litterära mord i deckare enbart beskrivas ur polisiär synvinkel, men Cilla och Rolf Börjlind går in på närståendes trauman vid sådana händelser, vilket känns riktigt.

KARL HJELM