Feb 9th, 2015 | By | Category: 2015-02 feb, Recension

Omslag till Den stilige mannens kafé deluxeAv Alexander McCall Smith
The Handsome Man’s De Luxe Café, 2014
Översatt av Yvonne Hjelm
Massolit Förlag, 2015
ISBN 978-91-87783-48-7, 581 sidor

Sagan om det goda livet i Botswana fortsätter i regi av Alexander McCall Smith. Här filosoferar Mma Precious Ramotswe vidare om tillvaron medan hon försöker förhindra att en indisk kvinna som tappat minnet blir utvisad. Hennes kompanjon i Damernas Detektivbyrå, Mma Makutsi, har blivit restaruatör och ägare till Den Stilige Mannens Kafé Deluxe för att visa sig själv och omvärlden att hon minsann är jämbördigt med Mma Ramotswe.

Det går åt en hel del rooibos-te medan livet i Gabarone flyter förbi, för det mesta gott men också med små förtretligheter som att Mma Ramotswes make Mr J.L.B Makeloni tvingas inse att hans verkstad måste avskeda sin medarbetare Charlie eftersom firman börjar gå sämre. I stället får Charlie börja på detektivbyrån, där Mma Makutsi tycker att mannen är korkad och dessutom inte vill lyda hennes order.

Alexander McCall SmithMycket värre än så blir det inte i Gabarones kriminella kretsar och i de omgivningar huvudpersonerna rör sig. Men man läser inte Alexander McCall Smith för att få sitt lystmäte av spektakulära och blodiga brott. Här handlar det huvudsakligen om medmänsklighet där människor som emellanåt har taggarna utåt oftast får dem nerslipade. Som alltid löser sig allt mot slutet och man drar en suck av lättnad samtidigt som man sörjer lite över att boken tog slut.

Alexander McCall Smith, född 1948 i Zimbabwe, bor numera i Edinburgh. Han har skrivit över sextio böcker. Vi känner honom bäst som författaren till romanerna om Damernas detektivbyrå, Filosofiska söndagsklubben, professor von Igelfeld och böckerna om livet på Scotland Street 44.

INGER STRANDBERG