DEN SOVANDE SPIONEN

Feb 19th, 2017 | By | Category: 2017-02 feb, Recension

Omslag till Den sovande spionenAv Paul Leander-Engström & Camilla Grebe
Massolit Förlag, 2016
ISBN 978-91-7679-143-1, 382 sidor

Fart och fläkt i berättelsen och korta kapitel karaktäriserar Paul Leander-Engströms och Camilla Grebes gemensamma författarskap där deras huvudperson Tom Blixen nu åter uppenbarar sig i Den sovande spionen, deras tredje bok efter Dirigenten från Sankt Petersburg och Handlaren från Omsk.

Här är energibolaget Swekrafts Tom Blixen åter i hemlandet efter lång tid i Ryssland. Men hemkomsten blir inte vad han väntat sig. Sambon Rebecka vill efter tio år lämna honom och samtidigt blir hans gode vän och företagets VD Knut Svedberg plötsligt sjuk efter ett möte med en rysk tjänsteman. Sjukdomen visar sig bero på poloniumförgiftning, alltså ett mordförsök med samma gift som den ryske FSB-agenten mördades med i London 1962, och både Blixen och den svenska säkerhetspolisen riktar misstankarna mot Moskva.

The plot thickens när ett av Sveriges större kärnkraftverk utsätts för sabotage, något som genast sätts i samband med mordförsöket på Svedberg. Men både Blixen och den före detta säkerhetsmannen Sonny Hellkvist anar ugglor i mossen. Det kan finnas andra motiv till mordförsöket och när man finner att någon vill få till stånd en konflikt mellan Sverige och Ryssland – det avslöjas nämligen att ett antal sovande sovjetiska agenter aktiveras i Sverige, personer som trott att de entledigades den 25 december 1991 när Sovjetunionen upplöstes.

Om inte storpolitik ligger bakom och det i stället handlar om kärnkraft måste Blixen och Hellkvist avvärja en internationell konflikt och samtidigt koncentrera sig på att försvara Swekrafts anläggningar – och inte glömma att de också har en mordhistoria att utreda.

Det är en välskriven, insiktsfull och spännande historia där författarparet förlägger upplösningen i den tredje delen av sin serie Moskva Noir till Handelshögskolan i Stockholm, det lärosäte där båda studerat.

Camilla Grebe och Paul Leander-Engström är båda civilekonomer som lärde känna varandra på Handelshögskolan. Leander-Engström gjorde efter en framgångsrik finanskarriär i Ryssland och efter hemkomsten träffade han Camilla Grebe igen. Hon hade då varit produktchef på Procter & Gamble, marknadschef  på Vin & sprit, VD för Amfora vinhus och Storyside innan hon blev egen företagare och managementkonsult. Sedan 2009 hade hon författat nio böcker. Paul presenterade sin idé för henne och de bestämde sig för att bli ett författarpar.

Ett lyckat sådant, måste sägas.

KARL HJELMLeander-Engström & Grebe