Jun 27th, 2016 | By | Category: 2016-06 juni, Recension

Omslag till Den som finnerAv Stephen King
Finders Keepers, 2015
Översatt av John-Henri Holmberg
Albert Bonniers Förlag, 2016
ISBN 978-91-0-015910-8, 400 sidor

Stephen King är en fenomenal underhållningsförfattare, inte minst för att han i sitt skrivande har en utomordentligt hög lägstanivå. Jag har många favoriter bland hans böcker. En av dem är Lida (Misery 1987) som kom på svenska 1988. Den som finner – som är något för King så ovanligt som en uppföljare – berättar mer om de personer han skapade i fjolårets Mr Mercedes som fick en Edgar Award för bästa spänningsroman 2015. Likt i Lida berättar King här om en geniförklarad författare, John Rothstein, och om den förvirrade och ondsinte läsaren Morris Bellamy, som inte kunnat förlika sig med hans senaste roman, och därför intalar sig att Rothstein måste dö. King skriver denna gång en trilogi och den tredje delen har titeln Sista vaktenEnd of Watch i original.

Rothstein däremot har bestämt sig för att sluta skriva för allmänheten. I fortsättningen ska hans alster vara ämnade för byrålådan. Bellamy inser att dessa manuskript och anteckningar har ett stort värde och bestämmer sig för att komma över dem. Han och två kumpaner gör inbrott i huset, dödar författaren och senare sina medhjälpare innan han gräver ner bytet. Men innan han hinner utnyttja sin skatt döms han till livstids fängelse för ett annat brott.

Tre decennier senare hittas kistan med manuskripten av tonåringen Pete Sauber vars fattiga familj flyttat in i huset där Morris Bellamy bodde. Det dröjer innan han förstår vad han hittat och begriper att han kan göra sig en slant om han är smart.

The plot thickens när galningen Morris släpps ut fängelset i förtid och upptäcker att hans nedgrävda byte är borta. Denne skurk ges en allsidig beskrivning men plötsligt dyker också den galne brottslingen Brady Hartsfield från Mr Mercedes drastiskt upp. För att få sammanhangen klara för sig bör man ha läst den boken innan man ger sig i kast med denna och den slutliga lösningen lär man få i Sista vakten. De poliser som utreder mysteriet, den pensionerade Bill Hodges och hans kolleger Holly Gibney och Jerome Robinson får snabba men pregnanta porträtt utan att direkt framstå som romanens bärande gestalter trots att trilogin sägs handla om just Hodges. De parallella tidsskildringarna ger olika perspektiv på historien där de lösa trådarna i huvudsak knyts samman i nutid.

Som jag skrev inledningsvis har King en mycket hög lägstanivå på sitt författande. Han når kanske inte sin topp i denna rakt berättade roman men hans väl komponerade personer gör att läsaren får sitt lystmäte av spänning och trovärdig psykologi.

Stephen Edward King föddes 21 september 1947 i staden Portland i delstaten Maine. 1974 debuterade han med skräckromanen Carrie som också blev hans genombrott. Hans rykte spreds över världen i och med att romanen Varsel kom ut tre år senare. Sedan dess har hans böcker legat högt på bestsellerlistorna och många av romanerna har filmatiserats. Förutom under eget namn har han gett ut verk under pseudonymen Richard Bachman.

KARL HJELM

Stephen King

Stephen King. Foto Shane Leonard