Dec 29th, 2015 | By | Category: 2015-12 dec, Recension

Omslag till Den skyldigeAv David Baldacci
The Guilty, 2015
Översatt av John-Henri Holmberg
Bokfabriken, 2015
ISBN 978-91-76291-16-0, 462 sidor

Den skyldige är den flitige författarens fjärde thriller om den statsanställde yrkesmördaren Will Robie, ett jobb som litterärt enbart tycks passa i det skjutglada USA. Under ett utlandsuppdrag råkar han oavsiktligt döda en oskyldig människa och blir så skakad av detta att hans uppdragsgivare inser att han inte längre är användbar. Mitt i detta trauma får Robie veta att hans far, som han inte haft någon kontakt med på två decennier,  gripits för mord i hemstaten Mississippi. Han begriper också att han måste göra upp med sitt förflutna för att åter bli en nyttig statlig mördare igen. Så han ger sig av till den sydliga staten och en hemstad där allt alltid är sig likt för att konfrontera det förgångna. Det visar sig att alla bevis tyder på att fadern verkligen är skyldig.

David BaldacciDet är skickligt av Baldacci att få läsaren att tycka ett den blodbesudlade Will Robie har sympatiska drag under sin granithårda yta. Han lyckas med det genom att låta oss förstå att varje politiskt mord huvudpersonen utför också innebär ett ärr i hans själ. I Den skyldige ges också förklaringar till hur han blev den han blev genom att en stor del av berättelsen är tillbakablickande. Man kan faktiskt tro på att han inte är en skjutgalen robot utan faktiskt en människa av kött och blod.

Det är kanske det viktigaste i romanen men det är en serie som inte slutar här, så han måste lära sig att utnyttja sina gamla färdigheter igen. Så när ytterligare mord inträffar och han ser ett mönster som leder mot ett nätverk av misstänkta måste huvudpersonen ingripa och likt en Fågel Fenix reser han sig ut brasan och blir den detektiv som ställer in sig på att lösa gåtan och ställa allt till rätta.

David Baldacci (född 1960) fick sitt genombrott med boken Absolut makt i mitten av 1990-talet och har enligt förlagsreklamen – som det inte finns någon aneldning att misstro – sedan dess lyckats kränga 110 miljoner exemplar av sina böcker på drygt 45 språk i över 80 länder. Ända sedan debuten har varje titel legat på New York Times bästsäljarlista, en bedrift man måste ta av sig hatten för. Kanske finns det också en baktanke med hans och hustrun Michelles välgörenhetsorganisation ”Wish You Well Foundation” som försöker göra samtliga barn och vuxna i Amerikas Förenta Stater läskunniga. Om det lyckas torde Baldaccis läsarskara öka betydligt.

BJÖRN ENMAN