Feb 14th, 2008 | By | Category: 2001-2, Recension

Av Philip Pullman
The Subtile Knife 1997
Översatt av Olle Sahlin
Omslagsillustration: Eric Rohman
Legenda – Natur och Kultur 2000

I denna den andra delen i serien Den mörka materian (His Dark Materials på originalspråk) kommer Philip Pullman igång på allvar. Berättelsen sväller ut och täcker inte bara den parallella värld som vi lärde känna i Guldkompassen utan också vår egen värld samt ytterligare en dimension. Där drar hemska vålnader fram och äter upp de vuxnas själar. Barnen klarar sig, och det har förstås att göra med det mystiska stoft som kommer från himlen och som historien återkommer till gång på gång.

Guldkompassens huvudperson, Lyra, blir levande för läsaren när hon träffar jämnårige Will. Han är ett plågat barn. Fadern är försvunnen och modern psykiskt sjuk. Det märks att författaren har arbetat som mellanstadielärare, för hans förmåga att beskriva barns utsatthet och oerhörda mod lyfter hela berättelsen. Medan de tjusiga, mansslukande häxorna fortsätter att vara ganska meningslösa figurer, blir barnen i boken trovärdiga litterära gestalter.

Det här är en spännande bok också. Här finns nattsvarta skurkar, blodiga strider och hisnande jakter. Jordnära detaljer om vad som händer, när man råkar skära av sig ett par fingrar med en magisk kniv, blandas med bibliska metaforer. Dessa är förmodligen inget som ett läsande barn fäster sig vid. Men som vuxen blir man nyfiken på vart den här historien egentligen är på väg. Kanske har vi här en ny Narnia-svit i C S Lewis anda.

KAROLlNA BJÄLLERSTEDT MICKOS