DEN SISTA HEMLIGHETEN

Sep 25th, 2009 | By | Category: 2007-3, Recension

Av Ian Caldwell & Dustin Thomason
The Rule of Four 2004
Översatt av David Nestle
Bra Böcker 2007

När Den sista hemligheten kom i svenskt original i fjol skrev Karl Hjelm bland annat följande: ”[boken] vill mycket; både vara ett mordmysterium, en thriller om sekelgamla mysterier, en roman om att växa upp, en filosofisk upplysningslunta och en uppgörelse med det akademiska livet. Boken utspelas vid Princeton University våren 1999 alldeles innan det är dags för examen – och klivet in i nästa årtusende – för de fyra som är romanens huvudgestalter. Berättare är Tom Sullivan gett sig tusan på att dechiffrera Hypnerotomachia Poliphii, en gåtfull bok som ända sedan den gavs ut i Venedig på 1400-talet gäckat forskningen. Det är runt utforskandet av denna gamla skrift som mord börjar inträffa och nu börjar också läsaren fatta att här är ännu ett försök att bygga vidare på Dan Brown-effekten. Författarna låter hjälten hitta paralleller mellan skriftens 1400-talsdilemma och det som händer på universitetet. Det som skapar intresse hos läsaren är att Caldwell och Thomason lyckas tydliggöra bokens personer så pass att man vill veta hur det går för dem. Ibland agerar de fyra ganska stereotypiskt (kanske ytterligare en Browneffekt) men i det stora hela är det en roman som är riktigt rolig att läsa. I synnerhet andra halvan där författarna trycker gasen närmare botten. Men för att ha riktig glädje av den delen bör man ha tragglat sig igenom början.”