Sep 7th, 2011 | By | Category: 2011-9 sep, Recension

Omslag till Den sista goda människanAv A. J. Kazinski [pseud för Anders Rønnow Klarlund och Jacob Weinreich]
Den sidste gode mand 2010
Översatt av Thomas Andersson
Forum 2011
ISBN 9789137136424, inb, 560 sid

Märkliga dödsfall inträffar här och var i världen – Kina, Indien och Italien. En italiensk polis, Tommaso Di Barbara, anar ett sammanhang men blir inte klok på vad det egentligen handlar om. Den enda gemensamma nämnaren är att alla offren har en mystisk tatuering, ett nummer, på ryggen. När boken börjar har Di Barbara räknat in ett antal lik samtidigt som han tycks falla i onåd hos sina överordnade.

I Köpenhamn finns stadens poliskammares skickligaste förhandlare, Niels Bentzon, som med medmänsklighet lyckas lösa gisslansituationer där de skjutglada oftast misslyckas. Dit kommer Tommaso Di Barbara, fylld av onda aningar om att något är på väg att inträffa där. Alla dödsoffer tycks ha något gott i bagaget, bland annat intresse för välgörenhet. Dit är också hämnaren Abdul på väg. Jadå, det är en dansk bok så en ond människa med ett muslimskt namn passar bra in. Bentzon får i uppdrag att hitta det presumtiva offret.

Låter det krångligt? Lugn, detta är bara början på en roman som blir alltmer filmiskt spännande för varje sida som vänds. Filmiskt är nog rätt ord för i vissa av sina schematiska delar påminner romanen om ett filmmanuskript. Kompositionen är rätt stram och överraskningarna står som spön i backen – åtminstone för en ovan läsare.

A.J. Kazinski är pseudonym för filmaren och författaren Anders Rønnow Klarlund och författaren Jacob Weinreich. De har båda haft stora framgångar som författare i hemlandet Danmark. Den sista goda människan är deras första gemensamma roman. Att de framträder med pseudonym när de på fliken avslöjas som författare till boken är en deckargåta så god som någon.

A J Kazinski

A J Kazinski. Foto Mikkel Östergaard