Dec 19th, 2018 | By | Category: 2018-12 dec, Recension

The Last girl, 2017
Översättning Manne Svensson
Albert Bonniers förlag, 2018
ISBN 978-91-0-017368-5, inbunden, 329 sidor

Det är inte ofta Dast recenserar nobelpristagare, och i så fall brukar det ju vara inom litteratur. Här är det en fredspristagare, och Nadia Murad är nu känd för vad hon varit med om.

Det är just det som hon berättar om. Undertiteln är Berättelsen om min fångenskap och kamp mot Islamiska staten.

Det är, som vi nu vet av tidningsartiklar, radio- och tv-program och inte minst det som sades i samband med nobelprisutdelningen, en fruktansvärd historia. Hon är inte gammal, bara 21 år när hon 2014 togs till fånga. Men efter att hon lyckats fly och kommit till Tyskland, där hon nu bor, har hon engagerat sig för alla de andra i den yazidiska gruppen som trängs mellan de olika etniska och religiösa grupperna i Mellanöstern. Och hon arbetar mot sexuellt våld i krig mot kvinnor.

Nu har hon berättat sin historia inför allt större antal åhörare, och när hon skulle göra det första gången märkte hon att hennes raka berättelse nådde fram.

Boken är skriven i samband med en amerikansk journalist, men när man läser hör man hur hon berättar. Det börjar hemma i byn, och hon ger också bakgrunden till hur de lever och vilka yazidierna är. Och hon slutar med det som gett boken dess titel: Hon har talat inför en stor grupp, inte längre nervös, har kommit till slutet av sin historia. ”Jag sade till dem att jag vill se männen som våldtagit mig i ögonen och se dem ställas inför rätta. Jag sade till dem att det jag önskat mest av allt, det är att jag är den sista flickan i världen med en berättelse som min.”

LEIF-RUNE STRANDELL

Nadia Murad

Nadia Murad. Foto Thomas Duffé