DEN ROSENBERGSKA TAVELSAMLINGEN

Sep 19th, 2009 | By | Category: 1995-3, Recension

av Sten Nordland
Ekerlids Förlag 1995

Det hela börjar under nazitiden i Tyskland. En värdefull tavelsamling försvinner under mycket dramatiska omständigheter under andra världskrigets slutskede. Tavelsamlingen dyker emellertid upp 20 år senare på en utställning i Paris. På baksidan av tavlorna finns en kod som är nyckeln till SS hemliga nummerkonton i Schweiz, en enorm förmögenhet som naturligtvis många är ute efter. Gamla kufar från nazitiden dyker upp, likaså maffian och diverse andra. Många personer får sätta livet till under jaktens gång, och det är ett dödande, slaktande och förintande så man blir lite matt. Det är inte helt lätt att hålla reda på alla de inblandade personerna. Detta har författaren förstått, för i början av boken finns en gedigen personförteckning, som skulle göra vilken klassisk rysk författare som helst grön av avund.

Handlingen är ofta en aning förvirrande och man förstår inte alltid saker och tings sammanhang. Allt för mycket dödande och våldshandlingar gör att man inte ser riktigt klart.

Det känns inte helt angeläget att rekommendera den här boken, för det finns allt för mycket studie i råhet. Dessutom tror jag att man är ganska mätt på att läsa om Hitler, Göring, Himmler, Eichman osv. Det känns lite unket och jag tror inte att det är helt lätt att mjölka ut något mer intressant, i deckar- och thrillersammanhang, från den här tiden som kan fånga läsaren.

HELEN STENBACK