DEN OSYNLIGE POLISEN

Jul 12th, 2013 | By | Category: 2013-07 juli, Recension

Omslag till Den osynlige polisenAv Dekius Lack [pseud för Krister Gerhardsson]
Bakhåll 2013
ISBN 978-91-7742-383-6, 254 sid

Gerhardsson, född 1962 och bosatt i Lund, debuterade 1987 och har sedan dess hunnit med cirka ett tjog böcker, de flesta med mycket underfundiga titlar. I hans deckare brukar polisen Robert Wall vara huvudperson, egentligen en arbetsskygg kuf som i den mån han tänker gör det utanför ramarna och därvid lyckas – nästan alltid – lösa de fall han blir inblandad i. När det inte går som han tänkt är han en nödlögnernas mästare, en man med en hopplös tro på guldkrukan vid regnsbågens ände. Ofta innehåller krukan en förhoppning om sex.

Dekius LackDet är alltså inte strikt realism som är pseudonymen Lacks kännemärke – men trots det börjar Den osynlige polisen mycket realistiskt. Wall har otroligt nog hamnat i Afghanistan där det är meningen att han ska utbilda landets polis, men blir tillfångatagen av upprorsmän och måste rymma för att klara livhanken. Hans vanliga brist på initiativförmåga tvingas undan och denne utrerade antihjälte börjar mer och mer likna de hjältar man hittar i amerikanska propagandadeckare. Men inte alltför länge. Snart känner man igen honom.

Man hittar reminiscenser från Molière, Cervantes och andra författare som använder sig av farsens elementa för att säga något om sin samtid. Låg humor kan ge höga igenkänningssignaler.

Det är inte alltid man blir klok på vad karlen (och författaren) är ute efter, men för det mesta blir man väldigt underhållen.

KARL HJELM