May 15th, 2012 | By | Category: 2012-05 maj, Recension

Omslag till Den okända historienAv Monica Ali
Untold Story 2011
Översatt av Moa-Lisa Björk
Forum 2012
ISBN 978-91-37-13736-0, 327 sid

Den brittiska författaren Monica Ali, född i Bangladesh 1967, debuterade 2003 med debutromanen  Brick Lane.  Efter ytterligare två böcker (Sommaren i Mamarrosa 2008 och I köket 2011) har hon bestämt sig för att skriva en what-if-historia och hon har verkligen valt huvudperson med skamlös precision.

Handlingen är följande: prinsessan Diana – Storbritanniens mest omhuldade mytiska ikon – dog inte i den där tunneln i Paris. I själva verket iscensatte hon sig egen död med hjälp av lojala människor som förstod hennes önskan att slippa ifrån den rojalistiska yran. Här har hon nu, tack vare brasilianska plastikkirurger,  blivit Lydia som bosatt sig ensam i en villa i en amerikansk förort. Hon umgås med ett par kvinnor och har halvt om halvt sällskap med en man som börjar bli galen på att människan inte berättar något om sig själv. Och det är klart att hon inte vill berätta om sin relation med sina två barns far prins Charles, en typ som beskrivs som … en mycket elak typ.

Men säg den lycka som varar.  Inte ens här kan hon komma undan den engelska tabloidpressens ylande vargar. Till förorten kommer en paparazzifotograf som alltför väl känner igen henne från tiden i allmänhetens öga.

Det blir nästan lustigt när Monica Ali utgjuter sig över tabloidpressens vedervärdigheter och sedan själv skriver en historia som kunder vara tagen ur någon av Murdochs blad – eller kanske The National Enquirer. Frågan är också vad för berättelse det är: läser vi en kärleksroman eller en thriller om en jagad människa.  Lite thriller är det kanske för här och var tenderar historien att bli riktigt spännande, men det försvinner i röran av texter ur gamla dagböcker, brev och fotografens bekymmer med att hitta rätt.

Boken har beskyllts för att dofta chic lit. Jag tycker mig också ha uppfattat lite av den odören.

INGER STRANDBERG

Monica Ali